cirkulation på brugsvand ? har vores vvs er gang i det rigtige ?

Hej,
Vi er igang med at renover et hus og har en vvs'er på der foreslår cirkulation på et enkelt tappested i badeværelset der ligge længest væk fra varmepumpen, det er ok, men jeg kan bare ikke fatte hvorfor der er trukket  3 rør? med denne konfiguration vil jeg mene at det kun er cirkulation på vandet til vandhanen?
jeg vil mene at den bedste måde at sikre sig "instant" varmt vand i både brus og vandhane er ved at lave ét loop der via et fordelings rør sender korte afstikker ud til brus og vandhane. Længste afstand fra varmepumpe til tappested er desuden omkring 11 m.
 Se nedenstående diagrammer: Ifølge Bygningsreglementet og Vandnormen DS 439 skal det varme vand nå frem til tapningsstedet ”uden besværende ventetid”.  Vil vi få problemer og irreterende ventetid hvis der ikke er cirkulation på brusevandet ?

vh Emil

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har selv 10 m. ca 2 liter vand før det varme kommer
Der er korrekt at føre individuelle rør ud til hver enkelt tappested, på den måde undgår man at badet pludseligt bliver koldt når der samtidig åbnes for den varme hane ved håndvasken, grundet det tryktab der opstår lokalt. 

De individuelle træk til badeværelset kan så have én samlet retur til cirkulationen.
Dvs. returrøret trækker friskt varmt vand frem igennem alle de parallelt fremførte forsyningsrør.

Elektronikteknikeren
Tak for hurtigt svar.  @Gregeren  er det som dette ? 
Husk at få monteret styring på, så du kun cirkulere brugsvandet når der er behov istedet for konstant. 

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

emilhk skrev den 07-01-2021 20:52:14

Tak for hurtigt svar.  @Gregeren  er det som dette ? 

 Ja nemlig. 


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis