Fugt oven på isolering.

Hej med jer.

Jeg bor i en villa fra 1973.
Jeg har ca 200mm isolering på loftet og direkte oven på isolering ligger en dug / vindspærre. 
Jeg har så erfaret at mange steder er der fugt mellem top isolering og denne dug.
Det trænger umiddelbart ikke ned i isolering men den er våd oven på.

Der er noget a alukraft under isolering som på inden måde er tæt.

Så er spørgsmålet, bør jeg fjerne denne vindspærre eller hvad det nu er så fugten kan komme væk? Der er ingen problemer de steder hvor isolering ligger frit. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor dælen er der dug ovenpå isoleringen?!

Kan du smide et foto ind 

Mvh. Christian M
 

Jeg går ud fra det er fordi varm luft fra bolig trænger op i gennem isolering hvor den så kondensere når den rammer vindspærrer da den ikke kan komme forbi og blive ventileret væk.

Og vindspærrer er på ingen måde tætnet den ligger blot løst ovenpå.

Det var en anbefalet løsning i 70'erne. Jeg havde det selv på mit nybyggede hus i 1974. Men da dampspærrere i 70'erne slet ikke var var udført tilstrækkelig tætte, fes dampene bare igennem og kondenserede på undersiden af vindspærren.
Jeg fjernede vindspærren og kørte den på det, der dengang hed lossepladsen. Siden var der ingen problemer.

Venlig hilsen
Knud
Ja det er også det jeg tænker.
Nu har det været sådan i 50 år og der er som sagt inden fugt i eller under isolering. Heller intet i træ konstruktion. Så det må jo forsvinde af sig på et tidspunkt siden det ikke breder sig yderligere.

Men uanset er det ikke rigtig godt at have fugt der. 
Annonce
Jeg har i et tidligere hus haft et forsøg med vindspærre oven på isolering i halvdelen af huset. Altså den den side.. Det var en teori der var fremme dengang. ( hus fra ca. 1970 men mit forsøg ca. 1980) Der blev ualmindeligt meget fugt under denne vindspærre og det blev fjernet igen.
Jeg ville rykke det væk, og grunden til at du opdager det nu er måske at du ikke tidligere har mærket efter.
Naturligvis kan det sikkert forsvinde i løbet af sommeren men jeg synes ikke det er risikoen værd at have et "svampebed" deroppe. .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med mindre, at taget er utæt
Christian M: Hvorfor dælen er der dug ovenpå isoleringen?! 
Det skyldes at der trænger varm luft op nedefra. Og det gør det i varierende grad stort set i alle bygninger. Men her ligger der tilsyneladende noget vindspærre papir ovenpå isolering. Det bremser så den varme luft lige ude papiret, og det kondenserer. Hvis der ikke er vindspærre vil fugte tørre ud med den udluftning der altid skal være over isolering ( Bortset fra visse konstruktioner f.eks.  med diffusions åben undertag )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input.
Jeg tror jeg piller det af deroppe. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis