Føringsskinne

Jeg har en lille Bosch pks 18 rundsav, og vil gerne have en føringsskinne til den.

Kan jeg bruge et andet mærke - sGem og opretom f.eks.: https://www.bauhaus.dk/makita-foringsskinne-1400mm

Eller skal det være den noget dyrere model fra Bosch selv?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Denne og de fleste rundsave kan ikke bruges sammen med førings skinne. Det hedder en dyksav når de er beregnet til førings skinne.
En væsentlig forskel er at saven har et spor op i sålen som passer med tilsvarende skinne i førings skinnen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-01-2021 21:00:23

Denne og de fleste rundsave kan ikke bruges sammen med førings skinne. Det hedder en dyksav når de er beregnet til førings skinne.
En væsentlig forskel er at saven har et spor op i sålen som passer med tilsvarende skinne i førings skinnen. 

 Ah ok - så den nemmeste måde at lave helt lige snit på, er det så bare op ad et langt vaterpas eller lignende?

Ja det er måden på det. men den sav. En føringskinne har den fordel at der er gummi lister på bagsiden og plast skinne lige op ad klingen.
Gummilister gør at den ligger fast når man trykker lidt på saven (med vaterpas skal du bruge skruetvinger i begge ender)
Plast skinner gør at spånplader f.eks. ikke springer så meget op i kanter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-01-2021 21:09:22

Ja det er måden på det. men den sav. En føringskinne har den fordel at der er gummi lister på bagsiden og plast skinne lige op ad klingen.
Gummilister gør at den ligger fast når man trykker lidt på saven (med vaterpas skal du bruge skruetvinger i begge ender)
Plast skinner gør at spånplader f.eks. ikke springer så meget op i kanter. 

 Så det du siger er at jeg er nødt til at købe en dyksav? :D

je_ns skrev den 06-01-2021 22:01:56

Du kan selv lave en føringsskinne, som virker udmærket..

Som her...

 Fedt mand! Sådan en må jeg da lave. :D Er det noget MDF plade han bruger? 

Ja det ligner mdf plade...

Vi prøver igen, i morgen --
Altså 2 lag plade hvor den øverste skal være 100% lige, og virke som land bagved din sav. Så skærer du igennem den nederste med din accu sav, og du har en slags føringsskinne.
Og så lægge den ind til din streg, så bliver det præcis på mål. Altså stykket under førings skinne. Hvis den ligger modsat så skal du lægge klinge bredde til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis