Forståelse af fjernvarme system

Hej. Jeg er gået igang med at kigge lidt på vores skyhøje varmeforbrug, og kom i den forbindelse til at kigge lidt på fjernvarmeanlægget som jeg ikke har den store forståelse for. Er der nogle der kan hjælpe mig med at forstå mit system? Jeg har sat numre ind for de forskellige ting. 3-4-8 hænger sammen, men kan ikke lige regne ud hvad sådan en egentlig gør. Jeg har været på loftet og kigge på rør og kan se at vi taber meget varme deroppe. Udover det er der en ekspansionsbeholder deroppe. Er det et levn fra gammel tid? Vi har direkte fjernvarme, og kan se på de gamle hustegninger med kedel at der var en ekspansionsbeholder der. Det skal siges at der er varmt vand i den. Jeg tænker selv at 1 er et snavsfilter (det så jeg i anden tråd) og at 6 og 9 bare er til at åbne og lukke. Nogle der kan hjælpe? :-) (og jeg ved godt at isoleringen ikke er optmal ;-))

Mvh
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at rørene til venstre går ud til fjernvarmeforsyningen.
1 er snavssamler. 2 reguleringsventil - men til hvad? Kan du tage et billede lidt skrå oppefra? 3 er en trykdifferensventil som sørger for tilpas lille differenstryk i dit anlæg (modvirker støj i radiatorventiler). 4 og 8 er nåleventiler til trykdifferensventilen. De skal begge være åbnet for at trykdifferensventilen virker. 6 er en ventil men til hvad? Et billede set fra oven, tak.  5 og 10 er aftapningsventiler. 7 ligner en kontra-klap ventil. 9 og tilsvarende ventil ovenover er afspærringsventiler så du ikke behøver at tappe vand af dine radiatorer hvis du skal arbejde på anlægget. Det må du godt nok ikke selv gøre, når det er direkte anlæg.
Nå du har direkte anlæg, så skal du ikke have nogen ekspantionsbeholder på loftet, så den burde få fjernet.
Det er vist længe siden at fjernvarmeanlægget blev installeret, så der kunne sikkert spares en del penge ved at få opsat en moderne fjernvarmeunit med vejrkompensering, så du nedsætter fremløbstemperaturen til radiatorerne efter behov.
De store rørdimensioner (rør mod loft) tyder på at det er et meget gammelt rørsystem som er bygget til selvcirkulation (ingen cirkulationspumpe). Måske det kunne være rentabelt med et helt nyt (mindre) rørsystem. Store rør har et stort varmetab.

Søren O
Den hvide box til venstre, er sikkert din varmtvands beholder (VVB), og 6 er kold retur, med forsyning af varmt vand med den røde kugle ventilen til v. for 2.

3, 4 og 8 er tryk regulerings ventil, til at styre hvor meget varmt vand fra fjernvarmen der fiser ind i dit hus til alle radiatorerne m.m. Det er også derfor din VVB er tilslutter hhv. før og efter 3/4/8.

2 er din afspærings ventil af fjernvarme til huset, så du kan lukke varmen i hele huset, undtagen VVB.

 

Der mangler helt klart en returtermostat der begrænser tilbageløbs temperaturen. Som det ser ud har du blot en gammeldags on/off ventil til denne regulering. Ring til forsyningsselskabet og bed dem om at komme og give vejledning, det plejer de gerne at gøre. Ring ikke til en VVSér i første omgang, de vil bare sælge smarte ting og sager. De er en tommelfingerregel der siger at i et normalt isoleret hus med alm. loftshøjde ligger fjernvarmeforbruget på 1,5 kbm pr. km2 på årsbasis.

 

Differens ventilen har som skrevet  til opgave at holde lavt trykforskel i dit anlæg. Så holdes forbruget lidt nede i det øjeblik der åbnes mere op for en radiator. Kommer du f.eks. hjem og gerne vil have mere varme ville det ellers fise meget hurtig igennem denne, med meget varm radiator og stort forbrug til følge

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Søren O skrev den 06-01-2021 18:06:47

Går ud fra at rørene til venstre går ud til fjernvarmeforsyningen.
Mange tak for svar. Helt korrekt, rørene er frem og retur fra fjernvarmen.


1 er snavssamler. 2 reguleringsventil - men til hvad? Kan du tage et billede lidt skrå oppefra? 


3 er en trykdifferensventil som sørger for tilpas lille differenstryk i dit anlæg (modvirker støj i radiatorventiler). 4 og 8 er nåleventiler til trykdifferensventilen. De skal begge være åbnet for at trykdifferensventilen virker. 6 er en ventil men til hvad? Et billede set fra oven, tak.  

5 og 10 er aftapningsventiler. 7 ligner en kontra-klap ventil. 
Dvs en ventil der forhindrer at der kommer noget ind i modsat retning (den sidder på retur til fjernvarme røret)?

Nå du har direkte anlæg, så skal du ikke have nogen ekspantionsbeholder på loftet, så den burde få fjernet.
Tænkte jeg nok. Forestiller mig at det har været billigere da man gik over til fjernvarme at bare benytte sig at de gamle rør. Jeg kan ikke lade være med at undre mig over om den giver et varmetab, den er ikke ret godt isoleret.

Det er vist længe siden at fjernvarmeanlægget blev installeret, så der kunne sikkert spares en del penge ved at få opsat en moderne fjernvarmeunit med vejrkompensering, så du nedsætter fremløbstemperaturen til radiatorerne efter behov.
De store rørdimensioner (rør mod loft) tyder på at det er et meget gammelt rørsystem som er bygget til selvcirkulation (ingen cirkulationspumpe). Måske det kunne være rentabelt med et helt nyt (mindre) rørsystem. Store rør har et stort varmetab.

Jeg har søgt lidt på fjernvarmeunit og som jeg kan se er det en varmtvandsbeholder og styring til radiatorer i en kombineret enhed? Det lyder smart og er ikke udelukket, men da vi har fået skiftet varmtvandsbeholderen lyder det som en ekstra udgift ihvertfald på beholder delen som jeg godt kunne undvære. Uden at kende detaljerne kunne jeg godt tro at systemet er fra da fjernvarme blev installeret,dog med en ny varmtvandsbeholder som var noget af det første vi fik skiftet pga størrelse og placering af den gamle. Da jeg er blevet så god til det med billeder vedlægger jeg et billede af den også :-) Jeg er enig med at et nyt system nok ville være løsningen selvom det ikke var planen. Det startede med en ide om at isolere varmerørene, men da jeg kom på loftet og fandt ud af at vi både har et rør der går tværs over samt et langt rør i skunken var jeg næsten klar over at jeg blev nød til at finde på en ny plan. Tusind tak for svar. 

ev elmand skrev den 06-01-2021 19:59:51

Differens ventilen har som skrevet  til opgave at holde lavt trykforskel i dit anlæg. Så holdes forbruget lidt nede i det øjeblik der åbnes mere op for en radiator. Kommer du f.eks. hjem og gerne vil have mere varme ville det ellers fise meget hurtig igennem denne, med meget varm radiator og stort forbrug til følge

 Mange tak for en god forklaring på hvad en differens ventil er. Jeg forestiller mig at den slags kan holde stort set for evigt i et lukket anlæg som fjernvarme.

Bjarne Jensen skrev den 06-01-2021 19:45:53

Der mangler helt klart en returtermostat der begrænser tilbageløbs temperaturen. Som det ser ud har du blot en gammeldags on/off ventil til denne regulering. Ring til forsyningsselskabet og bed dem om at komme og give vejledning, det plejer de gerne at gøre. Ring ikke til en VVSér i første omgang, de vil bare sælge smarte ting og sager. De er en tommelfingerregel der siger at i et normalt isoleret hus med alm. loftshøjde ligger fjernvarmeforbruget på 1,5 kbm pr. km2 på årsbasis.

 Lige nu har vi en fremløbstemperatur på 75.97 og en retur på 36.92 og et forbrug på 4.0kwh. Jeg synes det er lidt voldsomt :-)

Bjarne: En returtermostat er ikke nogen løsning. Det vil være langt bedre at få anlægget indreguleret med enter radiatorventiler med forindtilling, eller ”begrænserventiler” i returen ved hver radiator. Det er vigtigt at afgangen fra ALLE radiatorer er tilpas afkølede.
4 kw i timen. Hvor stort er huset, og hvor godt isoleret? Til et 200 m2 hus med energiklasse D er det vel passende.


Søren O
Søren O skrev den 06-01-2021 21:25:47

Bjarne: En returtermostat er ikke nogen løsning. Det vil være langt bedre at få andlægget indreguleret med enter radiatorventiler med forindtilling, eller ”begrænserventiler” i returen ved hver radiator. Det er vigtigt at afgangen fra ALLE radiatorer er tilpas afkølede.
4 kw i timen. Hvor stort er huset, og hvor godt isoleret? Til et 200 m2 hus med energiklasse der det vel passende.

 Det er en murermestervilla fra 1952 på 123 m2 + kælder der er uopvarmet. Der er hulmursisolering, og papiruld i etageadskillelsen til kælder, samt papiruld på loft.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis