Forståelse af fjernvarme system

Hej. Jeg er gået igang med at kigge lidt på vores skyhøje varmeforbrug, og kom i den forbindelse til at kigge lidt på fjernvarmeanlægget som jeg ikke har den store forståelse for. Er der nogle der kan hjælpe mig med at forstå mit system? Jeg har sat numre ind for de forskellige ting. 3-4-8 hænger sammen, men kan ikke lige regne ud hvad sådan en egentlig gør. Jeg har været på loftet og kigge på rør og kan se at vi taber meget varme deroppe. Udover det er der en ekspansionsbeholder deroppe. Er det et levn fra gammel tid? Vi har direkte fjernvarme, og kan se på de gamle hustegninger med kedel at der var en ekspansionsbeholder der. Det skal siges at der er varmt vand i den. Jeg tænker selv at 1 er et snavsfilter (det så jeg i anden tråd) og at 6 og 9 bare er til at åbne og lukke. Nogle der kan hjælpe? :-) (og jeg ved godt at isoleringen ikke er optmal ;-))

Mvh
Hej. Jeg er gået igang med at kigge lidt på vores... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er helt klart noget at gå efter. Start med at fjerne den opvarmede “ekspantionsbeholder” på loftet. Den har ikke mere noget formål, og overløbet må være proppet af.
Jeg vil tro du kan købe en unit til direkte fjernvarme og udtag til varmtvandsbeholder. Så har du alt inkl. vejrkompensering.

Søren O
Søren O skrev den 06-01-2021 21:58:49

Der er helt klart noget at gå efter. Start med at fjerne den opvarmede “ekspantionsbeholder” på loftet. Den har ikke mere noget formål, og overløbet må være proppet af.
Jeg vil tro du kan købe en unit til direkte fjernvarme og udtag til varmtvandsbeholder. Så har du alt inkl. vejrkompensering.

Ja det tænker jeg også der er: Nye vinduer og døre. Isolering af skunk osv. Flytning af radiatorer (eventuel gulvarme) grundet at radiatorerne sidder bag en enkelt murstenvæg så de skal flyttes så der kan isoleres bagved. Rørerene på loft skal væk. Gulvet skal op og der skal isoleres i etageadskillelse mod kælder og i øvrigt også lægges nyt gulv. Pointe er at det hele griber ind i hinanden så jeg vil gerne planlægge så det hele kan laves på engang. Jeg har været inde og læse på en fjernvarmeunit. Er det korrekt forstået at en fjernvarme unit indeholder alt det gamle jeg har siddende nu (som man kan se på oversigts billedet) som er pakket fint ind så den f.eks kan sidde under varmtvandsbeholderen og tilslutningen på den blot er frem og retur fra fjernvarme og ikke andet? Ville kunne gøre at jeg kan få lidt plads ved at flytte beholderen mod venstre.

Mvh
Tror ikke unitten kan være under beholder. Normalt er de 55 cm brede, og ca. 60 cm høje. Ja, unitten indeholder det hele.
Skal tilsluttes med 2 rør til fjernvarmen, 2 til varmtvandsbeholder, og 2 rør til dit radiatoranlæg.
Vil du spare plads kunne du vælge en unit med varmeveksler til brugsvand. Så kunne du slippe af med varmtvandsbeholderen. Måleren fra fjernvarmeselskabet monteres normalt også i unitten.

Søren O
Søren O skrev den 07-01-2021 00:26:46

Tror ikke unitten kan være under beholder. Normalt er de 55 cm brede, og ca. 60 cm høje. Ja, unitten indeholder det hele.
Skal tilsluttes med 2 rør til fjernvarmen, 2 til varmtvandsbeholder, og 2 rør til dit radiatoranlæg.
Vil du spare plads kunne du vælge en unit med varmeveksler til brugsvand. Så kunne du slippe af med varmtvandsbeholderen. Måleren fra fjernvarmeselskabet monteres normalt også i unitten.

 Jeg har kigget lidt på METRO­ System 3 Som jeg forstår kan den fås i en model der kan sidde under nuværende beholder. Jeg tror ikke vi må bruge varmeveksler ifølge de tekniske bestemmelser :D Blev du i øvrigt klogere på hvad 2 samt 6 var til med de nye billeder? :-)

Du har da ret, Metro laver en løsning med sammenbygning af varmtvandsbeholder.
Ventil nr. 2 ligner en gammel radiatorventil. Sidder den ikke på samme rør som ventilen med det røde håndtag på modsatte side at trykdifferensen? Så bruges de(n) f.eks. til sommerluk. Ventilerne skal normalt stå helt åbne.
Ventil nr. 6 - sidder den ikke på røret til varmtvandsbeholderen? Den kan bruges til at lukke for cirkulationen til det vand som opvarmer varmtvandsbeholderen. Bag ventil nr. 2 - ud mod væggen, sidder der en kugleventil med et rødt t-greb. Denne ventil lukker også for cirkulationen på vandet til varmtvandsbeholderen.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 07-01-2021 01:00:24

Du har da ret, Metro laver en løsning med sammenbygning af varmtvandsbeholder.
Ventil nr. 2 ligner en gammel radiatorventil. Sidder den ikke på samme rør som ventilen med det røde håndtag på modsatte side at trykdifferensen? Så bruges de(n) f.eks. til sommerluk. Ventilerne skal normalt stå helt åbne.
Det gør den nemlig. Ventil til sommerluk lyder fornuftigt :-)

Ventil nr. 6 - sidder den ikke på røret til varmtvandsbeholderen? Den kan bruges til at lukke for cirkulationen til det vand som opvarmer varmtvandsbeholderen. Bag ventil nr. 2 - ud mod væggen, sidder der en kugleventil med et rødt t-greb. Denne ventil lukker også for cirkulationen på vandet til varmtvandsbeholderen.

 Mange tak for alle de gode svar. Jeg tror jeg er ved at spore mig ind på hvad jeg gør, men det kommer til at koste og er nok fornuftigt at vente med ihvertfald til sommer :D Tak igen :-)

maynardj skrev den 07-01-2021 00:38:45

 Jeg har kigget lidt på METRO­ System 3 Som jeg forstår kan den fås i en model der kan sidde under nuværende beholder. Jeg tror ikke vi må bruge varmeveksler ifølge de tekniske bestemmelser :D Blev du i øvrigt klogere på hvad 2 samt 6 var til med de nye billeder? :-)

  Hvis du ser mit indlæg, lige efter Søren O's i starten af tråden, forklarer jeg dig at 2 er en afspærings ventil, den røde til Venstre for 2'eren er til forsyning af din VVB, og 6'eren er retur fra din VVB.


 

Steensen skrev den 08-01-2021 17:20:25

  Hvis du ser mit indlæg, lige efter Søren O's i starten af tråden, forklarer jeg dig at 2 er en afspærings ventil, den røde til Venstre for 2'eren er til forsyning af din VVB, og 6'eren er retur fra din VVB.

 Super det er modtaget og forstået mange tak :-) Jeg har lært meget i denne tråd tak for alle de gode svar :-)

Jeg har desværre en pinlig historie. Jeg har for nylig kommenteret i en tråd at jeg ikke har noget imod at folk laver autorisationskrævende arbejde så længe de har styr på det, det havde jeg tydeligvis ikke: Jeg har fået isoleret mine rør på loft med Rockwool 40mm rørskåle. Da jeg var igang med at arbejde deroppe kunne jeg ligeså godt fjerne den gamle hvad jeg troede var en ekspansionsbeholder. Desværre viste det sig at ikke være en ekspansionsbeholder, men en luftpotte hvilket jeg brugte et par dage på at regne ud. Jeg mistede varme på det ene fremløb hvilket naturligt nok viste sig at være fordi at der var luft i systemet :D

Den er nu sat på igen så alt er godt. Har jeg mulighed for at skifte luftpotten til en luftudlader som denne her (Automatisk luftudlader) ?

Mvh
Helt fint at erstatte luftpotte med automatisk luftudlader. Sørg for at du kan komme til den efterfølgende.

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis