Gas til luft/vand

Skal man tro på den?

https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/ny-varme

jeg taster min adr. ind og får at vide jeg kan spare 9000 kr. om året ved skift til luft/vand
De siger jeg bruger 18.000 kr. til gas nu, hviket er lige i overkanten med de lave priser der på gas pt.
Men ellers meget godt ramt med 2500 kbm forbrug om året.

Men skulle jeg virkelig kunne halvere den med luft/vand VP i min murermester fra 1954 der er næsten topisoleret, men dog mangler nyt tag med de isoleringsgevinster der er at hente der.

jeg opvarmer alle 3 etager i alt 230 kvm. og har gulvavrme i halvdel af kælder og i køkken.
Ellers 2 stengs radiatorer.

Katmus
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den besparelse er sikkert under optimale forhold. Det kræver at dit anlæg er beregnet til lavtemperaturdrift. Gulvvarmen er ikke helt tosset, men kræver dine radiatorer 60o er det en anden sag.

Søren O
Du kan få udfordringer med dine radiatorer ikke kan følge med, hvis du skifter til luft/vand varme pumpe, da din fremløb vil komme ned omkring 45-55grader for at være rentabel i drift. Gulvvarmen vil fungere perfekt med det, så hav i baghovedet, at du måske skal skifte radiatorer også, til modeller beregnet til mindre fremløbs temperatur.

Men naturgas er ikke så billigt som det har været, og regeringen vil gerne have alt CO2 produktion væk fra private, så der kan komme flere goder. Måske endda energi tilskud?

 

mine radiatorer er sjældent 60 grader men nok heller ikke kun 40 grader.
Jeg burde vel kunne sætte mit fyr til kun at varme til 40 grader og så se hvad der sker?

Eller skal jeg sætte det lidt højere da det vel taber lidt varme inden det kommer ud i radiatorer?

Katmus
Fik svaret før jeg læste Steensens indlæg. D.v.s. luft/vand kan godt levere 55 grader og stadig være rentabelt?

Katmus
Det er de sidste grader fra 45 og op, der gør varmepumperne u-effektive/dyre i drift, så du vil være bedre stillet med at køre 45 på varmepumpen, og så en el-patron til supplement af VVB for at opnå 55 grader for at holde legionella nede.

 

Annonce
Jeg ville sådan set gerne have luft/vand
Specielt med den besparelse..

men mit gasfyr er spritnyt og jeg er i tvivl om luft/vand kan varme huset op.

Den med at sætte fyret på 45 grader fremløb er vel eneste mde at teste det?

Jeg kan vel ikke kombinere gas og luft/vand?
Tænker ikke det giver mening da der er nogle omkostninger ved gas uanset ens forbrug?


Katmus
Ja, du kan forsøge, men gør det ikke i for lang tid, da din VVB skal over 50 grader, for at forbygge legionella.

 

Kan man ikke sætte radiatorvarmen ned til kun at modtage 45 grader mens fyret stadig varmer vandet til 55?
Det mener jeg da mit gamle fyr kunne.

Bosch Condens 5000 er det jeg har nu.

Katmus
Løsningen med at kombinere varmepumpe og gasfyr er mulig, men bliver sikkert for dyr. Så ville det nok være bedre at droppe gasfyret, og have en elpatron i varmtvandsbeholderen.

Søren O
Det tænker jeg også...men det er velæ for dyrt fordi jeg skal betale for noget gas transport jeg ikke rigtig bruger?
Fyret er der jo...medmindre det kan sælges som brugt og indbringe noget værdi :-)

Katmus
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis