Gas til luft/vand

Skal man tro på den?

https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/ny-varme

jeg taster min adr. ind og får at vide jeg kan spare 9000 kr. om året ved skift til luft/vand
De siger jeg bruger 18.000 kr. til gas nu, hviket er lige i overkanten med de lave priser der på gas pt.
Men ellers meget godt ramt med 2500 kbm forbrug om året.

Men skulle jeg virkelig kunne halvere den med luft/vand VP i min murermester fra 1954 der er næsten topisoleret, men dog mangler nyt tag med de isoleringsgevinster der er at hente der.

jeg opvarmer alle 3 etager i alt 230 kvm. og har gulvavrme i halvdel af kælder og i køkken.
Ellers 2 stengs radiatorer.

Katmus
Skal man tro på den? https://sparenergi.dk... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der kommer sikkert et tidspunkt hvor der bliver tilskud til at skifte gasfyret ud med varmepumpen.
Hvad med dit gasfyr - har det ikke varmtvandspriotering, således at centralvarmevandet kører med en lavere temperatur? Prøv at begrænse centralvarmevandet til 45o og se om i kan holde varmen.
(Og Steensen, jeg har set dine indlæg længere oppe i indlægget).

Søren O
Det var jo nemt på mit Bosch 5000 gasfyr.
drej knappen tilbage fra 60 i fremløb til 45.
Så ser vi over nogle dage hvordan det går og evt. hvis vi igen får frost senere...

Katmus
Det går fint med at holde varmen med 45 grader fremløb.
45 grader er jo faktisk ret varmt når jeg mærker på radiator og jeg ved jo ikke engang om den varmer fuldt lige nu.

Vi må se om det dur i blæst og evt. noget mere frost end minus 2 grader som nu.
Hvis det kommer :-)

Jeg lader den i hvert fald stå på 45 grader.

Katmus
Du skal bare være sikker, som i 100% sikker, på din varmvandsbeholder er over 50, helst 55 grader, for at være sikker på du ikke får legionella og andre bakterier i dit varme vand.

 

yep... det er kun fremløb der er skruet ned. VB kører "for sig selv" og for en sikkerheds skyld har jeg målt temp på varmt vand i køkkenhane... 57 grader og stadig stigende..svagt..

Katmus
Annonce
Super, de 55 grader er bare i beholderen, du skal jævnfør div. kloge hoveder bare inden for 2 minutter have 50+ grader i din varme hane i det fjerneste punkt, så du kan evt. spare lidt energi ved at sænke din VVB et par grader eller 4.

 

tak... jeg havde 58,8 på 1. sal som er fjerneste punkt.
Lod det løbe lidt længere end i køkken men 58,8 stoppede det næsten, så måske 59 grader.
Så ville nok kunne skrue lidt ned.

Men hold da op hvor tager det lang tid at komme op på bare 55 grader på 1. sal.
Der er selvfølgelig et stykke vej, men vejen er direkte fra fyret efter jeg fik lavet kældergulv.
Men selv stigerør er de gamle tykke, så tænker det måske skyldes at mængden af vand i disse rør kontra nye tynde plast er meget større.

Katmus
Jernrør (de gamle tykke) sluger også en del varme, hvor pexrør er helt anderledes “energivenlige”. Derfor lang tid til der kommer “høj temperatur” i den sidste hane.

Søren O
katmus skrev den 10-01-2021 11:39:27

tak... jeg havde 58,8 på 1. sal som er fjerneste punkt.
Lod det løbe lidt længere end i køkken men 58,8 stoppede det næsten, så måske 59 grader.
Så ville nok kunne skrue lidt ned.

Men hold da op hvor tager det lang tid at komme op på bare 55 grader på 1. sal.
Der er selvfølgelig et stykke vej, men vejen er direkte fra fyret efter jeg fik lavet kældergulv.
Men selv stigerør er de gamle tykke, så tænker det måske skyldes at mængden af vand i disse rør kontra nye tynde plast er meget større.

 Så har du ingen problemer. Husk, det er kun 50 grader du SKAL opnå inden for 2 minutter, så du kan fint sænke din VVB nogle grader.


Som søren skriver, så tager stål rør selv en hel del mere energi end plastik rør, hvilket forklarer der skal lidt mere vand igennem, før dit vand på 1. sal er blevet varmt. Men bare det er 50 grader inden for 2 minutter, er det ganske fint.

 

Nu er der jo gået nogle dage og der har været minus 8 om natten.
Ikke noget der tyder på at 45 grader ikke kan varme op.

Har målt på flere radiatorer og der er der faktisk kun 38 grader, målt med køkken termometer, når den er skruet helt op.

Eneste problem jeg har er et kælderrum hvor radiatorer ikke varmer i bunden.
I hvert fald ikke 38 grader som øverst. Kun lunkent eller meget lidt.
D.v.s. typist et luft problem.
Men har luftet dem ud, så kan ikke være det og der var da heller ikke luft i.

Det er nogle lange radiatorer en i hver side af rum som er flade på forsiden og med riber på bagsiden men IKKE en ny flade bagerst. D.v.s ribber på bagside vender bare bagud uden nogen kontakt med bagplade eller andet.
Huset er fra 1955. radiatorer er gamle med nok ikke fra dengang. 

Katmus
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis