Skylle gulvvarme

Jeg har en mistanke om luft i gulvvarme systemet. Kan jeg skylle alle kredsene igennem på en nem måde?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din shunt er sat højere end alle gulvkredsene  burde der jo ikke kunne opstå luftlommer.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan skylle med vandværksvand. Der lukkes for frem og retur til gulvvarme systemet. Alle strenge lukkes ved at telestater lukkes. Vandværks tryk på den ene streng. og slange til afløb på den anden streng på fordeler. ( der er tilsyneladende en hvid slange på den ene ) Så åbnes for vandværkstryk, en af strenge åbnes og der åbnes til afløb. Et stykke tid efter sidste luftboble lukkes denne streng og næste åbnes og det gentages. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvordan lukker jeg for frem og retur? Jeg har jordvarmeanlæg.
Det har ingen betydning hvilken varmekilde du har. Der bør under skylning lukkes af imod varmeanlægget så du ikke mister trykket i dit anlæg.
Man behøver kun at lukke enten frem eller retur, så det er dig der styrer hvilken kreds der skylles.
Du kan lukke ved ENTEN at vælge luk alle på styring og manuelt åbne den som skylles ELLER ved at skrue termostater ned på 5 gr. i alle rum undtagen den der skylles den skal op på maks. ELLER ved at afmontere den ene ledning til alle telestater oppe ved styring undtagen den som skylles.
Hvilken måde kommer an på hvad der er lettest. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvordan lukker jeg af imod varmekilden?

Jeg forstår det som om at jeg skal lukke af for varmekilden og derefter, skal jeg lukke alle telestater undtagen den jeg vil skylle. Derefter sætter jeg slange med vand på den øverste, og slangeafløb på den nederste? 
Annonce
Mon ikke der er en ventil på både frem og retur. Ellers må du skylle uden at lukke af, og så efterfylde med vand på anlægget bagefter. Slangeafløb kan med fordel ende i en spand der står over afløb på den måde er det nemt at registrere luftbobler. Og skyl endelig videre efter den som du tror er den sidste boble. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret. Jeg har dette håndtag, kan det være denne der skal drejes for at lukke af til varmeanlægget?

Samt denne? Men der er et afløb/udløb ved siden af dette håndtag. 
Det er lidt vanskelig at se. Den første der rigtig ud. Den sidste ser ud som lukket så den hjælper nok ikke. Går den direkte til udløb så er det nok ment som aftapningshane.
Manometer viser trykket i dit anlæg og den bør efter projektet stå på ca. 1,5 bar Efter genopvarmning skal den nok stige til ca. 2 bar

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ved ikke rigtigt om jeg tør dreje på nogen af hanerne. Hvis jeg skyller uden at lukke af, så skal jeg sætte slangetilslutning med vandværksvand til øverst, og slangetilslutning med afløb nederst, evt med spand under. Før der kommer vand ind, skal jeg dreje på en lille tingest med en svensknøgle, og det samme skal jeg gøre der hvor jeg slutter slangen til hvor vandet skal løbe ud. Hvad er den smarteste rækkefølge at gøre det i, når jeg skal lukke af efter skylning?

Her tænker jeg på tændt vandhane, og det jeg skal dreje på for at lukke af for vandindløb og vandafløb? Altså for at undgå at der kommer for meget/lidt vandtryk på anlægget, samt ny luft ved afslutningen?
Der kommer kun luft ind ved start, hvis du ikke har skyllet din slange fri for luft. Du sætter det godt fast med spændebånd eller lignende. Så lukker du op for vandhane, så trykket er klar. Åbner for tilgang med nøglen og lige efter åbner delvis du for afgang. Når jeg skriver delvis så er det for ikke at tømme anlægget helt. Du kan forsøge at holde trykket imellem 0,2 bar og 4 bar. Hvis du kommer lidt over det så udløser det måske sikkerhedsventil. Det er ikke farligt kun at du risikerer våd gulv.
Altså: slange fyldes og der åbnes fra vandværk først.  
Når du slutter lukkes til afløb først og vandhane når tryk er på ca. 1,5 bar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis