Kondens (dug) på vinduer

Kære alle
Jeg vil høre om I ikke kan anbefale en god løsning til os der bor i et etplans parcelhus fra 1966 (flyttede ind for et år siden - det er den første vinter i huset) og hvor vi oplever at der opstår dug på alle vinduer uanset vi laver udluftning med gennemtræk 2-3 gange om dagen - men kondensen danner om natten - og at vi tørrer vinduer hver morgen med et klud - men der er allerede nu skimmelsvampe på alle vinduer. Jeg vedhæfter nogle billeder. Kan der ikke monteres en friskluftventil i vinduet? Er det bedre end en friskluftventil i væggen? Skal det være passiv eller aktiv?

På forhånd tusind tak for hjælpen og alle gode råd!!

Kære alle Jeg vil høre om I ikke kan anbefale en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen
Tusind tak for jeres svar! Det er fantastisk at der er kommet så mange på kort tid!
Jeg prøver alt hvad I anbefaler, så vidt muligt! Jeg har også undersøgt hos firmaet der producerede vinduerne om de kan komme med nogle løsning eller nogle idéer som kan hjælpe. Og det kan de helt sikkert og fra nu af er det bare et spørgsmål om penge...:-D
Hej igen
Jeg har målt luftfugtigheden i alle værelse. Det svinger mellem 50% og 60%, men i forgårs da regnede så meget, kom den op til 72% i soveværelset. Men f.eks i dag var der ikke noget dug på vinduerne fordi det er blevet lidt varmere og det blæser ret meget. 
Det er ikke luftfugtigheden i boligen, der er jeres problem, så det skyldes nok nogle gamle, dårlige vinduer. Mine gamle vinduer var fra 1991, og det var almindelige termo-ruder i en trækonstruktion, og om vinteren, når jeg stod op, var de også helt duggede til fra bund til top. Der lå pytter i vindueskarmen, og hvis det var rigtigt koldt udenfor, så kunne der endda være is på indersiden af ruderne. Der var også sort skimmelvækst på trækonstruktionen, som dog let kunne vaskes væk. Mine nye vinduer er fra 2013, og de dugger slet ikke så meget. Der kan dog stadig være lidt dug i bunden og op langs siderne, men ellers er der ikke det store. Is har jeg aldrig oplevet på de nye.

Jeg tvivler derfor på at i kommer problemet til livs uden at skifte vinduerne til noget bedre.

Hellere leje end at bo på gaden.
Frank Chr. skrev den 06-01-2021 22:49:35

 ..vores (nye nu efterhånden 10 år gl. vinduer med lavenergiruder og sort kant) gør i hvert fald ikke. De gamle termoruder var til gengæld et sandt mareridt, der skulle hver morgen tørres vand op i bunden af ruderne i vinterperioden. 

 NB. Med "sort kant" mente jeg "varm kant" https://www.glasfakta.dk/viden/vinduer/doere/energi-og-miljoe/hvad-er-varm-kant-spacer/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis