Kondens (dug) på vinduer

Kære alle
Jeg vil høre om I ikke kan anbefale en god løsning til os der bor i et etplans parcelhus fra 1966 (flyttede ind for et år siden - det er den første vinter i huset) og hvor vi oplever at der opstår dug på alle vinduer uanset vi laver udluftning med gennemtræk 2-3 gange om dagen - men kondensen danner om natten - og at vi tørrer vinduer hver morgen med et klud - men der er allerede nu skimmelsvampe på alle vinduer. Jeg vedhæfter nogle billeder. Kan der ikke monteres en friskluftventil i vinduet? Er det bedre end en friskluftventil i væggen? Skal det være passiv eller aktiv?

På forhånd tusind tak for hjælpen og alle gode råd!!

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har i et hygrometer, så i kan se hvordan luftfugtigheden i boligen er? Ideelt burde den (relative luftfugtighed) være 40-60%, er den over 80% er det tegn på et problem (manglende udluftning, opstigende grundfugt mv.). Er der varme på radiatorerene, så der strømmer lidt varme op over vinduerne hele tiden?

Selvom det er svært at bedømme ud fra billeder, kunne det godt se ud som om, at der allerede er en smule skimmelangreb omkring - og måske i - vindueskonstruktionen. Jeg aner et rullegardin, og det kan forhindre varmen i at nå ud til vinduet og dermed bevirke, at luften mellem rullegardin og vindue når ned på dugpunktet, så fugten kondenserer, og det er ikke godt.

Hellere leje end at bo på gaden.
Det er et ventilations problem stadigvæk.

Der kan være problemer med opstigende jord-fugt også

Luft ud 2 gange dagligt, hhv. om morgenen før duggen falder, og om aftenen efter duggen er faldet, og du/i er færdige med at bade og lave mad.

Når i sover, hold alle rums døre åbne/på klem, så luften og varmen kan cirkulere i hele huset, og fordele den fugt man afgiver når man sover.

Hvis du skal lave noget, så er det mekanisk ventilation i huset, helst med varme genvinding, også kendt som genvex, men regn med en udskrivning på 75-120000 for at få det installeret af håndværkere.

 

Hej

Tak for jeres hurtige svar!

Kan problemet ikke løses med en friluftventil  monteret i vinduet eller loftet/væggen?

Vinduerne står ellers åbne lidt om natten på den måde at vi ikke låser dem helt men alligevel opstår der dug på ruderne. Og det er også lidt koldt... :-(

Ja, jeg har læst om genvex men jeg tror ikke det betaler sig... mao har vi ikke penge for det :-) 
I må få målt luftfugtigheden..
Man kan få et hygrometer for under 100,-..

Vi havde et problem med at vores termoruder duggede ret meget, og havde et stort kuldenedfald. vi fik skiftet ruderne, det har gjort en forskel, og kostede en brøkdel af, hvad nye vinduer ville have kostet..
Vores ruder blev skudt til at være fra ca. 1990..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Friskluft ventiler i vindues rammerne er en billig etablering, men dyr i drift, samtidig med de helst skal være lavet fra fabrikken af, da du ellers kan risikerer at fremskynde råd, hvis du ikke får dem korrekt installeret.

 

Annonce
Havde samme problem for nogle år siden. Idag lufter jeg ud ca 2 gange om dagen med gennemtræk i 3-4 minutter, og har aldrig rullegardinerne nede om natten, det hjalp hos os. Eneste sted der stadig kan komme lidt vand på ruden, er i soveværelset, hvor der er rullet helt ned om natten, her luftes så godt ud om morgenen, og så er det tørt resten af dagen. Så enig med Kolding75 ang. gardiner.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis ikke det generer for meget, så kan i også overveje at lade et elektrisk aftræk på badeværelset eller en emhætte i køkkenet stå tændt natten over, da det også vil sørge for en højere udskiftning af luft i boligen. Det skimmel, der er på tapetet på det nederste billede, sidder på et sted, hvor jeg formoder at et rullegardin sidder ned og gør at kold luft fra vinduet møde varm luft indefra og derfor skaber kondens på væggen, og dette bør i om muligt undgå.

Åbne vinduer hele tiden er ikke en ubetinget god ide, da det skaber en kontinuerlig "kondens-zone". Jeg har vinduer med lodrette udluftningsspjæld i siderne, og lader jeg et spjæld stå åbent i soveværelset om natten, så vil der opstå så meget kondens på metallet, at det drypper ned og laver en lille pytte i vindueskarmen. Denne kondens opstår slet ikke, hvis spjældet er lukket. Prøv at lukke vinduerne og lad evt. rullegardiner være trukket 10cm op, så varmen kan kommer op bagved.


Hellere leje end at bo på gaden.
Almindelig "gammeldags" termoruder kan danne kondens, nyere lavenergi gas termoruder danner ikke kondens under normale forhold. 
Frank Chr. skrev den 06-01-2021 19:46:07

Almindelig "gammeldags" termoruder kan danne kondens, nyere lavenergi gas termoruder danner ikke kondens under normale forhold. 

 Sig lige det til Velfac:)

Hr Schmidt skrev den 06-01-2021 20:08:31

 Sig lige det til Velfac:)

 ..vores (nye nu efterhånden 10 år gl. vinduer med lavenergiruder og sort kant) gør i hvert fald ikke. De gamle termoruder var til gengæld et sandt mareridt, der skulle hver morgen tørres vand op i bunden af ruderne i vinterperioden. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis