Gulvvarme i flere rum

Hej,

Jeg skal have gulvvarme ført rundt i forskellige rum i huset. Jeg har valgt rothsystem til lav byggehøjde med 10,5mm pex-slanger i de fleste gulve, men er i tvivl om fremføringen af vandet til rummene. Jeg har 1 rum med 2 sløjfer, 1 rum med 3 sløjfer, og 3 rum med 1 sløjfe)
Har følgende spørgsmål.

1) Hvis jeg har 2 sløjfer i et rum, kan vandet så fremføres fra fyrrummet i et fælles pex-rør (evt. 16mm), og så fordeles til de to sløjfer ved rummet. Ellers skal begge sløjfer føres til fyrrum med 10,5mm pexrør?

2) Jeg har desuden et større rum på 100 m2, der ligger mere end 10 meter fra fyrrum. Her bruger jeg 16mm pex-rør i gulvet og har 3 sløjfer. Men skal jeg føre hver af disse sløjfer til fyrrum med 16mm, eller er der en idé i al bruge 20mm til fremføring - evt for at mindske varmespild? I dette rum har jeg suppleret med radiatorer.

Bh Jonas
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have en telestat per kreds i din gulvvarme, så nej, du kan ikke føre de 2 kredse med én 16mm.
Da du ikke skal/må have skjulte samlinger, er du nødt til at føre dine 10.5mm rør hele vejen frem til din shunt fra de respektive rum.
Forvent dog at du ikke vil have nemt ved at holde varmen i huset med 10.5mm slanger, eller i hvert fald vil have ujævn temperatur på dine gulve.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis