Gammel loftlampe til nyt stik

Jeg har købt en ældre loftslampe og er i tvivl om hvordan jeg tilslutter den korrekt til elnettet.
Der er tre ledninger fra lampen: 2 brune og 1 orange.
I loftstikket (helt nyt) er der blå, brun og jord
Har prøvet at forbinde de 2 brune med henholdsvis blå og brun. Lod den orange være uforbundet.Men der kom kun lys i 3 af de 6 pærer (har også prøvet med nye pærer) - som om der ikke er strøm nok.Har I et forslag til hvordan  den forbindes korrekt?
Fx den orange til blå og de to brune sammen til brun?

Se vedlagte billeder
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

bunden af lampen
Når “det lige som ikke var strøm nok” kunne det tyde på at dine pærer var blevet serieforbundet. Prøv at forbinde den ene brune til brun, og den orange til blå. Så vil jeg tro at de 3 pærer lyser med fuld styrke. Hvis det virker, så forbinder de begge brune fra lampen til den ene brune i loftudtaget.
lampen er sikkert beregnet til at kunne tændes i 2 tempi.

Søren O
Det ser ud til, at den orange er nul, så den forbinder du til blå på kablet. De to orange forbinder du til brun i kablet. Dit lampested ser ikke ud til at være beregnet til to tændinger/kronetænding.

fase
Ja den ene orange til blå, og de 2 brune til den brune i loftudtaget.

Søren O
Super, tak for hjælpen. Nu er der lys i alle seks pærer. Men (gløde-) pærerne bliver lynhurtigt brandvarme efter at have været tændt i 5-10 minutter - er det bekymrende?
Prøver at skifte til led-pærer og ser om det gentager sig

Har testet .... Glødepærerne bliver brandvarme i alle mine lamper, 
Annonce
Glødepærer bliver brandvarme, så du ikke kan holde på dem ellers ville de ikke udsende lys. Så det er overhovedet ikke bekymrende. Hvis du køber LED pærer, så søg at få pærer med samme facon som de nuværende.

fase
Glødepærer bliver meget varmere end led pærer, det er ligesom årsagen til at de moderne led pærer har en meget større lysudbytte pr. watt
En glødepære bruger ca. 8% af energien til at udsende lys og resten 92 % går til varme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

sådan! Tusind tak for råd og vejledning
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis