Svamp på ydre husvæg

Hej,
Er der nogen der ved hvad disse svampe er? Og hvad der skal gøres ved det? De sidder på udvendig træbeklædning, på undersiden, og lader til at vokse ud bag brædderne. Umiddelbart kan jeg læse mig til at det ikke er ægte hussvamp eller skimmelsvamp, men formentlig trænedbrydende svamp.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at se på billedet, men det kunne være en Judasøre.
Den ses tit på døde træer, så hvad den laver på dit hus ved jeg ikke   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vores husforsikring dækker ikke, da det er sternbeklædning. Ville I pille de nederste brædder af og se om det kravler op? Eller få en fagmand ud inden for at vurdere hvad det er for en svamp? Jeg har vedhæftet nogle lidt mere tydelige fotos.
Smid brædderne ud og monter nye. Sporerne kommer du ikke af med.
Det er ikke judasøre. Jeg er ikke svampeekspert, men fordi det er en klase, der vokser på træ, så vil jeg gætte på en form for østershat.

Hvis der ikke er adgang til vækststedet indefra, ville jeg åbne ind til hvor svampene kommer fra, fjern det nederste bræt på gavlen hvis muligt, og se hvad der foregår. Hvis træet, svampene gror på, stadig er solidt, så fjern svampene og vask/skrub grundigt med udendørs rodalon. Ellers ville jeg nok få professionel hjælp, så det ikke breder sig.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Okay jeg piller 1-2 bræt ned og ser omfanget, men østerhatte på sternbeklædninger er da ikke normalt? Er de skadelige?

Og tak for alles input hidtil.
Grundlæggende skal der jo ikke vokse noget uanset hvad det er. Hvis der vokser noget under beklædning er der fugt også skal årsagen til fugten findes og fjernes 

Ask
Nimou skrev den 05-01-2021 22:49:02

Okay jeg piller 1-2 bræt ned og ser omfanget, men østerhatte på sternbeklædninger er da ikke normalt? Er de skadelige?

Og tak for alles input hidtil.

Hvor normalt det er kan diskuteres, men østershatte er ikke uset i bygninger/udvendige trækonstruktioner. De vokser på dødt og fugtigt træ, og mit gæt er, at en den bygningsdel, de vokser på, er blevet porøs og nok ikke er imprægneret. Du kan evt. poste billederne af svampene på et natur- eller svampeforum, hvis du vil vide, hvad det er. Hvis byggematerialerne er kommet fra udlandet, kan svampsporer også være indført.

Alle svampeangreb skal ses som et (skadeligt) problem, der skal udbedres, da de breder sig imens de langsomt nedbryder de bygningsdele, de vokser på. Hvis det er østershatte (som i øvrigt kan være en god spisesvamp), er de ikke skadelige for mennesker, men det kan være et symptom på et problem, der kan udvikle sig til noget, der kan blive skadeligt for mennesker.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg fjernede i dag kabelskinnen hvorunder det kom fra, og det ser sgu ikke ligefrem godt ud. Jeg har kontaktet forsikringen og så må vi se om ejerskifteforsikringen evt. kan dække (huset købt for 1 år siden). 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis