Kælderlugt

Hej med jer

Jeg har overtaget nogle kælderlokaler, som har fire rum på hvert 15 kvm cirka. Der er lige blevet lavet dræn rundt om bygningen og det skal siges at kælderen og væggene har været ret våde i mange år.

Vi har banket alt gammelt puds af og har to affugtere til at køre dernede. Jeg har lukket for al ventilation så affugterne kan suge al vandet ud af væggene. De to affugtere hiver omkring 7-8 liter vand ned i døgnet til sammen.

Problemet er at der stadig virkelig er en kælderæugt dernede. En jordslået lugt. Gør jeg noget forkert? (Efter 2-3 ugers affugtning)

Jeg tænker at jeg efter at have affugtet i en periode vil få sæt en mekanisk ventilator op som kan køre efter fugtigheden i rummene.

Derudover er betondækket på gulvet kun 5 cm tykt. Under er der jord.

Mit næste skridt er at sprøjte Rodalon på vægge og gulv og vaske efter med vand.

Har også overvejet ozonanlæg. Men det virker til der stadig er fugtigt dernede. Det lugter ihvertfald stadig jordslået.

Hvor længe skal jeg fortsætte med at affugte? Skal jeg gøre andet?

Håber der er nogle kloge personer som har bud og kan guide. Synes det er frustrerende og projektet er blevet langt mere omfattende end først antaget.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså man siger jo at det normalt kan tage et års tid fra der er lavet dræn til væggene er tørret ud. Det er selvfølgelig når man ikke bruger affugter men det kan altså godt tage noget tid. Derudover vil der jo altid komme fugt fra gulvet. Der skal noget varme til for at håndtere det løbende. 

Hvad skal du bruge rummene til ?
Personligt ville jeg nok vaske ned i rodalon eller protox skimmel, sætte noget varme på også lufte godt ud.  Så ville jeg forvente at rummet bliver mere og mere tørt som månederne går 

Hvis varmen kombineres med ventilation bør det nemt kunne holde fugten nede så der ikke kommer skimmel. 

Ask
Der er faktisk fint med varme på dernede, da der er trukket en masse varmerør i kælderen, som varmer lokalerne fint op. Det er mere den jordslåede lugt.

Synes du jeg skal fortsætte med at have lukkede døre og udluftningskanaler og affugte i noget tid endnu. Tænker at affugterne så hurtigere hiver vandet ud af væggene. I så fald, hvor længe endnu?

Efterfølgende vil jeg vaske ned i Rodalon og derefter udlufte en masse.
Altså lugten kommer jo nok fra noget skimmel der har været der tidligere og måske stadig er der lidt. 
Og min pointe er egentlig at der ikke er nogen grund til at vente med at få den væk sådan at lokalerne bliver rare.

Så jeg ville vaske ned i rodalon med det samme og derefter lufte ud.

Om du så lader affugterne blive stående eller lader varmen og udluftning klare den sag må du selv om. Men da affugterne jo også bruger kræfter på fugten fra jorden så er der ikke fuld valuta for den strøm de koster (og den kan tilgengæld nemt være betydelig)
 

Ask
Tak for besked og det lyder fornuftigt. Jeg køber Rodalon og går i gang. I henhold il Rodalon, skal jeg så bare skrubbe det på vægge og gulv og lade det sidde en times tid og derefter vaske efter med en klud som er vredet i vand?

Og så udlufte til sidst?
Den fremgangsmåde er fint men du kan også bare lade det tørre ind. Det med at vaske det af er mest hvis det er i køkken, børneværelse eller andre steder hvor man er nød til at være mere forsigtig 

Ask
Annonce
Det kunne være interessant at prøve med en ozonbehandling. Der er næsten ingen ende på lovprisningerne på sådan en generator iflg. salgsmateriale. De kan lejes for kr. 300 - 500 for en dag. En anden mulighed er at købe selv til ca. kr. 1500. Det skulle tage den dårlige lugt.

Søren O
Jeg brugte en ozonmaskine, da jeg skulle gøre mine forældres ryger-hus salgsklart.

Mange års rygning havde sat sine spor. Maskinen knoklede og gjorde det faktisk godt, men det var tydeligt, at det kun giver mening, hvis man får fjernet den grundlæggende årsag til lugten. Luften blev umiddelbart forbedret, men kom igen efter noget tid. Så det er ikke et mirakel-middel, hvis lugten/årsagen er meget genstridig og blivende. Men et rygerhjem er jo også det allerværste eksempel fordi røgen sidder dybt i tapet, lofter mv.


Mvh. AllanE
Prøv lige, at lægge en meter plastfolie ud på gulvet, og tape det fast i kanterne, så der er tæt under. Lad det ligge et par dage og check så, om der er fugt under. Det gulv kan godt være vandsugende.
AskH: Tak for besked.

Søren O: Yes, det har jeg undersøgt og også talt med firmaer som udlejer ozonmaskiner. De siger ligesom AllanE at det vil fjerne lugten nu og her, men hvis der er en kilde, så vil lugten desværre komme igen.

AllanE: Ja, det giver god mening. Tak for input.

Frisk: God idé. Det vil jeg prøve. Så kan jeg ihvertfald blive klogere på om det er opstigende fugt der er det helt store problem.

Tak for hjælpen.

:-)

Hej med jer

Så har jeg fået tjekket om der kommer fugt op fra kældergulvet. Det gør der desværre. Hvad kan jeg gøre ved det på den nemmeste måde? Vil helst ikke bruge for mange kræfter på et lejet lejemål.

Jeg vil gerne have betongulv/new yorker gulv dernede.

Kan jeg prime, pensle vådrumsmembran på gulvet og derefter lægge gulvspartel  ud over? (2-3 mm lags tykkelse)

Eller er der andre forslag?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis