Tykkelse af betongulv / underlag til garage med punkt fundament

Hej alle,
Jeg har netop bygget en funktionsdygtig 30 kvm garage / skur med afsæt i et punkt fundament (8-10 stolpefødder gravet 70cm ned i jord med dertilhørende bundrem). Bilen står fint i den, men gulvet er pt beton fliser så fugten vil selvfølglig sive op. Samtidig har jeg isoleret alle vægge med Rockwool mv for at forberede til at være isoleret/varm på sigt (med hjælp fra en varmepumpe).

Retrospekt skulle jeg selvfølgelig have støbt et randfundament / gulv, men min ambition steg som byggeriet skred an :)

Dog vil jeg nu gerne “konvertere” gulvet til et støbt gulv for nemmere / sikre at kunne bruge donkraft mv og sikre der ikke kommer fugt oppe nedefra. Planen er umiddelbart at grave 30x240 cm fibercement plader ned og få dem fæstet på indersiden af bundremmen. Det skulle hjælpe på vind/fugt/mus fra siderne.

Dernæst vil jeg hive fliserne op og få bestilt noget selv nivellerende flydebeton.

Hvor tykt et lag beton kan jeg slippe afsted med? Og hvor tykt et kapilærbrydende materiale (leca kugler? Fugtspærre?) bør jeg bruge?

Jeg søger en ‘pragmatisk’ løsning som værner ret sikkert mod opstigende fugt, ikke tager så meget højde for isolering, men i høj grad minimerer mængden af jorden der skal fjernes da denne forgår med håndkraft plus helst ikke skal så langt ned som punkt fundamenterne. Ideelt set var der tale om 10 cm leca kugler med en fugtspærre dug ovenpå efterfulgt af 15 cm beton. Ved ikke om det kan fungere i praksis?

Alt input er meget ønsket!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
10 cm beton med armerings net i er ok. Men det er kun 3 m3 beton nok noget lille læs at købe som færdigbeton.
Du kan fjerne fliser og grave yderligere 20 cm ud og lægge 15 cm flamingo. Det er kapilærbrydende, og isolerer bedre end lecakugler 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For en del år siden lavede jeg garagegulv bestående af 15 cm. nøddesten som kapilarbrydende lag, fugtspærre af plastfolie. 50 mm hårde rockwool isolering og til sidst 8 cm. beton 1:4:7 + 2 cm. pudslag. Det holdt fint til brug af værkstedsdonkraft. Du kan evt. undlade de 50 mm. isolering.

fase
Super tak for input!
Hvis du på sigt indsætter varmepumpe, så bør der isoleres.
Men men er der nogen grund til varme i garage ?? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,
Jeg har en veteran bil som gerne skal have et tørt og lunt opholdssted 👍

Men god pointe - jeg kigger samtidig også på isolering så. Prøver blot at reducere mængden af jord som skal fjernes :)
Annonce
Det med at fjerne jorden mener jeg er det mindste arbejde i den sag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skal du ikke også have en "kartoffelkælder" i garagen?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis