Opvarmning fra oliefyr i stedet for varmvandsbeholder

Hej LDS

Jeg har for nyligt overtaget et nyt hus, og dermed også en ny opvarmningsform, nemlig oliefyr, som jeg ikke ved ret meget om.
Til oliefyret er der tilkoblet en varmvandsbeholder. Som jeg har forstået det, kan man lade fyret stå for opvarmningen af brugsvandet, hvis man trykker på den røde knap ved siden af termostaten på varmvandsbeholderen - er det korrekt forstået?
Da jeg tidligere forsøgte at slukke for varmvandsbeholderen, var der ikke varmt vand i hanen.
Er der andet jeg skal slå fra eller til, for at lade fyret stå for opvarmningen?

På forhånd tak for hjælpen!

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ser på symbolerne så skal den røde knap være ude for at koble elvarmelegmet fra, men det tyder på at du skal åbne for en hane under beholderen så centralvarmen kan løbe ind. der er 4 tilgange under beholderen en som er rød en som er blå. det er ikke dem. på en af de andre skal der være en hane som skal åbnes.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Din varmtvandsbeholder ser ud til at være opvarmet med el. Hvis der er fire rør til varmtvandsbeholderen er der en mulighed for at den kan opvarmes fra oliefyret, men så skal elopvarmningen slukkes. Elpatronen kan så bruges i sommer perioden.  Hvis der kun er to rør til beholderen er den sikkert elopvarmet.

fase
Hvis oliefyret skal opvarme vvb´en er det en god ide med vvb prioritering (en motorventil) så du ikke risikere at tømme vvb for varmt vand. Så kan du osse opvarme vvb med oliefyret om sommeren. 
prøv lige og tage et billede af dine rør under vvb så er det nemmere at hjælpe
Hej alle

Mange tak for jeres svar.
Jeg har kigget under varmtvandsbeholderen, og der er 4 tilgange. Den ballofix, der sidder direkte under varmtvandsbeholderen, er umiddelbart kun til at tømme den. Jeg har prøvet at illustrere med pile, hvordan jeg tror vandet løber.
Længere tilbage ved fyret sidder der en ballofix foran en cirkulationspumpe.

Er det korrekt antaget, at det er den at jeg skal åbne og tænde for pumpen. når jeg har slukket for varmtvandsbeholderen?

På forhånd tak for hjælpen. 

 

Annonce
Aron skrev den 05-01-2021 09:09:47
eg har kigget under varmtvandsbeholderen, og der er 4 tilgange. Den ballofix, der sidder direkte under varmtvandsbeholderen, er umiddelbart kun til at tømme den. Jeg har prøvet at illustrere med pile, hvordan jeg tror vandet løber.
Længere tilbage ved fyret sidder der en ballofix foran en cirkulationspumpe.

Er det korrekt antaget, at det er den at jeg skal åbne og tænde for pumpen. når jeg har slukket for varmtvandsbeholderen?

På forhånd tak for hjælpen. 

 Ja prøv bare det.

Hvad står der på mærkepladen på vandvarmeren?

fase
Hej S. Fabrin

Tak for hurtigt svar. Nu ser vi hvad der sker. Her er et billede af mærkepladen:

 

Det er en combibeholder du har. Den kan opvarmes af centralvarme og el.
Normalt vil det være mest økonomisk at slukke for fyret om sommeren, og så opvarme det varme brugsvand med el. Når du tænder for elopvarmningen er det meget vigtigt samtidig at lukke for cirkulationen på centralvafmevandet til varmtvandsbeholderen. Ellers resikerer du at opvarme det radiatorvand med det elektriske varmelegeme i beholderen. Når du så igen går over på opvarmning med fyret igen, så husk at slukke for strømmen til varmtvandsbeholderen.

Søren O
Jeg vil nu mene det er billigst at lave en kwh på fyringsolie - ca. 1,00 kr. Hvorimod på el koster en kwh omkring 2,20 kr. 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis