Bærende væg i hus fra 1979 - Kan den fjernes?

Hej LDS,

Jeg er længe set med på forummet, men nu må jeg hellere få lavet en konto og der om i kan vejlede lidt i mit projekt.
Jeg står og skal have åbnet lidt mere op i vores hus, og påtænker derfor at fjerne en stump væg.

Nedenfor har jeg prøvet at skitsere det på den gamle plantegning.

Farver:
Gul: Spærene på loftet sådan cirka - Jeg har endnu ikke undersøgt om spærene hviler på det stykke af væg
Stort farve: Væg som ikke var på oprindelig plantegning, jeg tænker derfor ikke den er bærende
Rød boks: Det stykke væk vi ønske at fjerne, der vil stadig være ca 35-40 cm væg tilbage.

Jeg håber mit paint arbejde giver mening.
Det er cirka 2x50 cm væg vi påtænker at fjerne

Cirka placering hvor væggen befinder sig i

Jeg håber der er en fagkyndig person der kan vejlede lidt, da vi er i tvivl om vi skal rådføre os hos en tømrer, konstruktør eller ingeniør for at sikre vi ikke ødelægger stabiliteten i vores hus.

På forhånd mange tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det fjerner du bare. Det er i længderetningen af spærene. Desuden har du gitterspær, der som hovedregel er selvbærende.

Gravko skrev den 04-01-2021 17:38:02

Det fjerner du bare. Det er i længderetningen af spærene. Desuden har du gitterspær, der som hovedregel er selvbærende.

Mange tak! :-)

Vil det sige at når det er gitterspær, så "løftes" taget af ydrevæggene, i stedet for inder væggene? Vil bare være helt sikker inden vi river tingene ned :) 

Ja det er det grundlæggende princip - dermed ikke sagt at man i teorien “bare” kan fjerne alle skillevægge. De støtter eks. facaderne og kan også sagtens støtte en gitterspærkonstruktion, som ellers kunne komme til at hænge.

... men den lille stump du gerne vil af med, der er det bare derud af :)

Gravko skrev den 04-01-2021 21:16:02

Ja det er det grundlæggende princip - dermed ikke sagt at man i teorien “bare” kan fjerne alle skillevægge. De støtter eks. facaderne og kan også sagtens støtte en gitterspærkonstruktion, som ellers kunne komme til at hænge.

... men den lille stump du gerne vil af med, der er det bare derud af :)

Perfekt, mange tak! Så lyder det til vi bare skal i gang :-) 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis