Vindplade og lister ved efterisolering af loft

Hej LDS'ere,

Jeg har søgt og set at dette har være vendt før, men jeg har ikke fundet entydige svar på nedenstående spørgsmål. Jeg skal efterisolere loftet i sommerhuset (med bats). I den forbindelse skal der monteres vindplader mellem spærene. Jeg forsøger at finde ud af hvilket træ jeg skal bestille og hvilke regler der skal overholdes.

1) Pladetykkelse
Selve pladen kan være krydsfinér, har jeg fundet frem til. Men er der regler for tykkelsen? De stiger jo noget i pris jo tykkere de er. Et sted så jeg 18 mm nævnt, men er det virkelig nødvendigt når spærafstanden er ca. 90 cm?

2) Montagelister
Pladen monteres på "montagelister" har jeg set beskrevet flere steder. Men jeg kan ikke finde disse på byggemarkedernes webshops. Er der nogen der ved præcist hvilke lister/træ der anvendes?

3) Regler for afstand til tag
Afstand til tagbeklædning... er der regler? Det er eternittag, så bølgerne sikrer jo afstand uanset hvad?

4) Fugemasse
Sidste spørgsmål... er det noget specielt fugemasse man skal bruge til at tætne med, eller kan man anvende alm. byggefugemasse. f.eks. Dana byggefugemasse 522?

På forhånd tak for jeres gode råd :-)

What can go wrong, will go wrong.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vindplader står som regel skrå eller lige op et stykke og så skrå resten af vejen. Formålet er at det ikke kan blæse ind i enden af isoleringbats. Der kan bruges hårde rockwool bats, Win win plast plader eller krydsfiner. Der skal opretholdes 5 cm afstand fra pladen og op til tagfladen så der er frit adgang for frisk luft.
Der er ikke nogen krav til tykkelse på krydsfiner da det kun skal holde sig selv på plads så 5 mm vil være ok.  
Montage liste er ikke et begreb der findes som selvstændig handelsvare. Det er bare trekant eller firkant lister der kan støtte krydsfiner. At lave det med krydsfiner er nok den mest tidskrævende da det skal tilpasses så det er meget æt for at det er ok. Der kan eventuelt fuges med acryl fugemasse, eller silicone.
Win win plader bukkes i hånden og clipses på med sømpistol eller håndclipse maskine. Smart men dyr løsning 
50 mm hårde bats virker også som vindspærre, De kan limes fast i siderne med montagelim. Det er nok den hurtigste og billigste løsning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Tak for svar (igen).

De der winwin plader ser smarte ud. Men jeg undrer mig lidt over, at man er så optaget af tæthed med en krydsfinérplade, når winwin bare klipses på. De ser da ikke særlig tæt ud, slet ikke i bunden. Er der noget jeg har misforstået?

What can go wrong, will go wrong.
Win Win plader skal også være super tætte. De er indrettet på en måde så den nemt kan klippes /bukkes efter afstand imellem spær. Den nederste del kan stoppes lidt ned i hulmuren på ydersiden af isolering. ( hvis der er åben hulmur) Og så klipses det på spær. Det kan blive lige så tæt. Men de er temmelig dyre. 
Men det var mere for at illustrere for dig at tykkelse ikke har nogen betydning.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis