Snavssamler

Godmorgen alle,

Jeg har et 70'er hus med kælder, men døjer rigtig meget med at der kun er varme på stueetagen og ikke i kælderen. Jeg har direkte fjernvarme, og ville derfor prøve at rense snavssamleren, som jeg antager er denne jeg har et billede af her, for at få bedre tryk på systemet, men den rokker sig ikke ud af stedet.
Er der et godt bud til hvad jeg gør, eller er jeg nødt til at få fat i en vvs'er?

Mvh Stefan
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du begynder med at lukke for frem og retur på fjernvarmen. Dernæst skiller du snavssamleren ad. Proppen kan godt sidde fast, så hold kontra på selve snavssamleren. Noget andet er, hvis du har varme på i stuen, er det ikke sikkert, at problemet er ved snavssamleren. Har du ikke et billede af hele installationen. En tilstoppet snavssamler begrænser ikke trykket men gennemstrømningen.

fase
Tak for svar. Jeg har prøvet at lukke både for frem og retur, men jeg kan simpelthen ikke rokke proppen, selv med en solid mængde vold (hvor jeg naturligvis holder kontra) så rokker den ikke. Jeg ved ikke om det er den der er problemet, men jeg tænkte det var et sted at starte. Hele systemet ser sådan ud

og så er indgangen på den modsatte væg
Ja, det kan godt være svært at skille snavssamleren ad, så det ville jeg i dit tilfælde overlade til en VVS'er af den grund, at du har et stort problem, hvis noget går i stykker. Du skriver, at der er varme på i stueetagen men ikke i kælderen, så problemet må være et andet sted. Jeg går ud fra, at det drejer sig om radiatorer i kælderen. Er der luft i radiatoren, er der termostatventiler på radiatorerne. I radiatorventilen kan membranen sidde fast, så der ingen gennemstrømning er og dermed heller ingen varme.

fase
Vi flyttede ind for to år siden, og opdagede sidste år, at der virkede til at være mindre varme i kælderen og nu har jeg svært ved at få det over 17 grader i kælderen. Der er ikke luft i. Jeg har prøvet at dræne dem hvis det skulle have være tilfældet. Vi har sådan nogle gamle ventiler som på billedet, men det har vi også i stueplan

Kan du mærke om der sker nogen ændring af temperaturen på røret til ventilen, når du drejer på den. Det giver hurtigst en mærkbar ændring, hvis du skruer op for ventilen. Hvis der ikke er en ændring inden for et par minutter er ventilen sikkert groet fast.
Efter billederne at dømme ser det ud til, at ventilen måske er rustet mere eller mindre fast. Hvis du bliver nødt til at skifte ventilen, kunne du overveje at skifte til en termostatventil.

fase
det er ventilerne der sidder fast inden i få dem skiftet til termostater i stedet for det vil dog kræve et nytventil hoved
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis