Hovedventil(er?) til lukning af vand

Hejsa og godt nytår!

Jeg bor i en lejlighed hvor mit blandingsbatteri skal udskiftes, og i den forbindelse er jeg nødt til at lukke for hovedventilen til vandet i hele opgangen. Jeg ved meget lidt om den slags, og vil helst gøre det så smertefrit som muligt for de andre i opgangen (har givet dem en notits om hvornår arbejdet foregår, men det skal jo helst ikke tage for lang tid). Kunne en venlig sjæl udpege hvilken (eller hvilke?) ventiler der skal drejes på for at få lukket for både det kolde og det varme?

Hvis jeg ikke har taget billeder af det rigtige så må jeg lige i kælderen igen og tage nogle flere.

Selve udskiftningen af blandingsbatteriet får jeg lidt hjælp til, men vil helst ikke stå med varmt vand udover det hele. På forhånd tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der burde sidde en lokal isolerings ventil hvor vandet går ind i din lejlighed, samt ude ved de enkelte forbruger bør du også have en balofix e.l. siddende.
Start evt. med at tage nogle billeder af det blandings batteri du ønsker skiftet, samt under vasken hvis det er på en sådan.

 

Hej og tak for svar. Jeg har tidligere grundigt forsøgt at finde en mere lokal ventil til lukning (og ballofix), men uden held. Viceværten har derfor givet grønt lys for lukning af vandet i opgangen, men er ikke selv helt sikker på hvordan der lukkes i hele opgangen. Kan du fortælle mig hvad der skal drejes på? 
Ud fra de givne billeder, kan jeg ikke.
Jeg er typen der har behov for selv at kigge, for at se hvordan anlægget er lavet.

 

Det er helt fair. Som aftalt kommer der også lige et par billeder af der der skal udskiftes og hvor rørene ender. På den del af rørene jeg har adgang til er der desværre ikke noget at dreje på.
Jeg har adgang til skunken, men kan desværre heller ikke finde nogen ventil derude. Ellers må der bare en VVS'er forbi. Ellers tak for hjælpen :)
Inden du kommer i gang ville jeg lukke for ventiler i kælderen. Nogle af dem der kommer ind igennem muren. Så går du op i lejlighed og ser om der er lukket for vandet både varmt og koldt. Det tager 5-10 minutter.
Så er du klar den dag det skal skiftes. Får du lukket for varme til radiatorer er der ingen der opdager det hvis vi taler om mindre end 1/2 - 1/1 time.
Du kan eventuelt gøre det uden for madlavnings tiderne.
Den med hvid isolering længst over imod gril er sikkert varme til radiatorer da der kan påfyldes vand. Det nytter ikke at lukke den.
Der hvor slangen kommer fra er sikkert koldt vand ind og den der skal lukkes for lidt højere oppe.
Når man lukker for forsyning af kold vand ind så er der heller ikke tryk på det varme vand efter vandvarmer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sider der ikke en vandmåler til at måle forbruget af koldt vand hvor et kommer ind i bygningen? Hvis der lukkes der, er der normalt lukket for al brugsvand - også det varme vand. Cirkulationspumpen ved siden af varmtsvandsbeholderen bør du også slukke for. Den er sikkert til cirkulation på det varme vand.

Søren O
Vi fik det ordnet her i dag. Fandt rigtig nok en ventil ved vandmåleren (var ret godt gemt), som lukkede for al brugsvandet. Tak for hjælpen herinde!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis