Isolering af varmerør - et par spørgsmål

Hejsa Gæve lav det selv mennesker, håber i kan hjælpe mig lidt her!

Står og vil gerne isolere mine varmerør noget mere, men har lige et par spørgsmål jeg er sikker på i nemt kan svare på!

1) Har læst bolius fine artikel, som siger man bør vælge minimum 40mm isolering! Når jeg kigger langt de fleste steder, så er isoleringen kun 20mm (inkl. den der er brugt for nuværende på nogle af mine rør (se billede). Overdriver de/er 40mm overkill eller er de fint med de standard 18/20mm? Det skal siges rørerne ligger i en isoleret skunk. Ved nærmere research kan jeg se at rockwool laver 30mm, men ser ingen 40-60mm som de anbefaler/ses anbefalet flere steder?

2) Som ses på dette billede så er nogle af rørerne slet ikke isoleret (metal rørerne) er det bare samme princip som på plastikrør, isolering på, som passer i rørtykkelsen (de går ned til radiatoren i stuen).

3) Mine nuværende rør er med det grå skum rundt om, bør man vælge noget rockwool i stedet (vil ikke udskifte, men de steder hvor der skal på), eller bør man køre med det samme hele vejen? Og er der nogle issues i at der er lidt huller hist or her (udover varme tab): Mine normale rør er sådan her: Rør


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De skumstumper der er nu på dine rør har desværre næsten ingen værdi. Det skal være tæt iolering og skum typen isolerer meget lidt.
Her er LINK til eksempel på isover isolering op til 50 mm tykkelse. 
Alle rørstykker skæres præcis i gering ved hjørner og samlingen lukkes med alutape. Et eksempel hvor det ikke er nemt er hvor den store klods støtter lige ved 2 hjørner. Den burde være smallere og stå op under det laveste punkt, hvis den overhovedet er nødvendigt.
Afstanden imellem dine rør afgør jo lidt hvilken tykkelse der kan bruges. Det kan naturligvis presses lidt men ikke ret meget uden at ødelægge det noget. Samme metode til metal og plastrør. 
Der kan bruges f.eks. 20 mm omkring hvert rør og så yderligere 20 mm lamel måtte uden på begge.
Du skriver "isoleret skunk" . Det betyder noget om rørene ligge inden eller uden for denne isolering. Er der stuetemperatur omkring rørene så er 20-30 mm tykkelse ok. Men kan der komme vinter temperaturer så skal der gøres noget meget mere effektiv end det nuværende.
Varmetab har meget  at gøre med temperatur forskel. Så hvis fremløb er 50 grader så er forskellen jo 30 grader til stue temperatur og  omkring  50 grader til vintertemperatur. Og varmetabet går jo lidt til dig selv hvis det er indendørs ellers kun til gråspurvene.
Så de dårlige stykker hives af og erstattes af ordentlig lavet isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Link virker desværre ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-01-2021 11:33:48

De skumstumper der er nu på dine rør har desværre næsten ingen værdi. Det skal være tæt iolering og skum typen isolerer meget lidt.
Her er LINK til eksempel på isover isolering op til 50 mm tykkelse. 
Alle rørstykker skæres præcis i gering ved hjørner og samlingen lukkes med alutape. Et eksempel hvor det ikke er nemt er hvor den store klods støtter lige ved 2 hjørner. Den burde være smallere og stå op under det laveste punkt, hvis den overhovedet er nødvendigt.
Afstanden imellem dine rør afgør jo lidt hvilken tykkelse der kan bruges. Det kan naturligvis presses lidt men ikke ret meget uden at ødelægge det noget. Samme metode til metal og plastrør.
Der kan bruges f.eks. 20 mm omkring hvert rør og så yderligere 20 mm lamel måtte uden på begge.
Du skriver "isoleret skunk" . Det betyder noget om rørene ligge inden eller uden for denne isolering. Er der stuetemperatur omkring rørene så er 20-30 mm tykkelse ok. Men kan der komme vinter temperaturer så skal der gøres noget meget mere effektiv end det nuværende.
Varmetab har meget  at gøre med temperatur forskel. Så hvis fremløb er 50 grader så er forskellen jo 30 grader til stue temperatur og  omkring  50 grader til vintertemperatur. Og varmetabet går jo lidt til dig selv hvis det er indendørs ellers kun til gråspurvene.
Så de dårlige stykker hives af og erstattes af ordentlig lavet isolering. 

Hej Erik, tak for det gode svar!
Er der nogen forskel på isover og rockwool, synes jeg læser det ret ens, eneste plus er at rockwool ikke kan brænde (men brænder det ryger hele huset sgu nok alligevel)

Ah ja du har ret, problemet er nok nærmere plads, for rørne løber af en eller anden grund meget tæt, men så smider man simpelthen først noget individuelt på, og derefter en måtte rundt om begge rør, smart!

Ja der er stue temperatur ude i skunken, faktisk er der langt varmere end inde i værelserne, det jo ret skræmmende i sig selv!

Udover tab af varme er der så nogle problemer hvis det ikke sidder helt tæt, tænker også når jeg ligger nyt?

Men må bare igang, udskifte til bedre hvor det giver mening, og få lagt et tykkere lag på både plast og metalrør! Takker!

 

Det bliver tætnet når du laver nyt med alu tape som du køber samtidig.
Der er ikke væsentlig forskel på isover og rockwoll. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis