Bearbejdning af kobberplade

Hej
Min søster vil købe en hel kobberplade (ca 0,65mm tyk) og bruge som belægning på en køkkendisk. For at det kan passe skal pladen bearbejdes idet disken har runde ender og vi fundere nu over hvorledes det gøres. Er kobberplade fx. blødt nok til at man kan bearbejde det med hammerværktøjer? skal det opvarmes ? Er der noget man skal tage højde for .......... eller ???

Jeg har tidligere leget med zinkplade og det er jo rørende nemt at forme, så vi håber at det er samme boldgade.

Håber nogen kan hjælpe - gerne med links mv.

Mvh Jens
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kobber er blødt,----- indtil du begynder at bearbejde det , evt. med slag.

Det kan gøres "blødt" igen ved opvarmning, og langsom afkøling.

Mvh.
bodker

Hejsa..

Kobber er ret blødt - men en valset plade vil altid have fået en hvis hårdhed gennem valsningen (atomerne er blevet ensrettet hvilket gør materialet stivere)..
Den samme effekt gør sig gældende når man begynder at bøje det.. fx første gang man bøjer metallet er det blødt men næste gang vil det være betydeligt hårdere..

En hurtig opvarmning er svaret som Bodker skriver.. Det "nulstiller" atomerne..

Mvh
/Niels
Hej

Tak for svar. Vi prøver med jeres råd in mente.

Mvh Jens
Men jeg ville nu nødigt have det som køkkendisk - jeg har det som bardisk, og det er da ikke til at holde rent.

Min er lakeret, men når lakken ikke holder mere, kommer der huller og det ser ikke godt ud.

Jeg ville nok fortrække noget andet.

Mvh. JørgenE
Kobber som køkkenplade???

Kobber udskiller giftstoffer som vi mennesker faktisk kan dø af, gammeldags kobbergryder var altid fortinnet for netop isolere for disse giftstoffer, derfor fik man indimellem om-fortinnet disse.

Mange vandrør er af kobber men her har det ingen betydning da noget i vandet neutralisere stofferne.
Kobber som køkkenplade???

Kobber udskiller giftstoffer som vi mennesker faktisk kan dø af, gammeldags kobbergryder var altid fortinnet for netop isolere for disse giftstoffer, derfor fik man indimellem om-fortinnet disse.

Mange vandrør er af kobber men her har det ingen betydning da noget i vandet neutralisere stofferne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis