Støvsugning af grus

Hej

På min gårdsplads med godt 300 m2 chaussésten skal jeg have fjernet de øverste centimeter af det jord og grus, som ligger i fugerne, da der vokser meget ukrudt. Længere nede i fugerne er der rent grus. Efterfølgende bliver fugerne fyldt op med stenmel.

Jeg er her på LDS blevet anbefalet at bruge en kompressor til at blæse materialerne ud af fugerne og lave en skærm, som jeg kan blæse materialerne op på. Jeg har efterfølgende overvejet, om man kan lave en flytbar kasse af plexiglas, eksempelvis på 1x1x1 m, hvor der er lavet hul til blæserøret, så man blæser inde i kassen. I den anden ende af kassen er der monteret en kraftig motor, eksempelvis fra spånstøvsuger eller en kornsuger, så man kan suge grus og jord ud af kassen og dermed lettere få det væk. Er der nogen, som har en fornemmelse af, om det er realistisk og hvilken kraftig støvsuger/sugemaskine, der skal bruges?
Vh
Klaus
 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal være en langt mindre kasse hvis der overhovedet skal være en kasse  Sugerør og blæsespyd bør være samme enhed så der blæses direkte ind i røret.
Men jeg vil tro at det ikke er realistisk. Der skal bruges meget kraftig sugekraft når det er sten og jord. Det er simpelthen for tungt.
Blæs / krads det op fra en ende af og brug så kost og skovl. Det ved man der virker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med de 2 ovenstående...Det tager i forvejen lang tid at blæse så mange kvm fuge.
Efter "blæsning, så i gang med kost og skovl.
Evt kan en motoriseret fejemaskine (til snerydning) hjælpe.

Men pas nu på at Chausse´stenene ikke går løs..... Så skal de sættes om.

-Og det kan være et stort arbejde...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Du kan måske gøre det med en højtryksrenser og evt. en "terasse vasker", eller højtrykken direkte, så kan du spule det meste af det forurenede grus ud.
Men det er stort set umuligt at stoppe ukrudt, mos m.m. at vokse i fugerne.

 

Tak for jeres svar.
Jeg dropper ideen om at kunne suge gruset op og bruger i stedet for skovl og kost.
Ja, det vil være skidt, hvis stenene bliver løse, så jeg må bare prøve at være forsigtig og ikke komme for dybt. Jeg har ordnet 2 m2, men her var stenene sat i beton, så de blev ikke løse. De fleste steder er de dog sat i ren grus.
Jeg synes ikke,  højtryksrenseren er effektiv. Vandet lægger sig i fugerene, og gør det svært at få gruset væk. Min højtryksrenser og dog lille, så en større kunne bære en fordel, men jeg prøver en kompressor næste gang.
Vh
Klaus 
Annonce
Husk beskyttelses briller

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er spændt på at høre hvad du ender op med, og hvornår du overgiver dig til den “store” kompressor. Der skal du dog nok også bruge høreværn.

Søren O
Jeg er også spændt på, hvordan det kommer til at gå. Jeg forventer først at gå i gang til februar, når den lyse periode er lidt længere. Jeg skal nok orientere jer om, hvordan det kommer til at gå.
Jeg bruger altid beskyttelsesbriller og høreværn, når jeg bruger kompressor. 
Når du så er færdig, laver du en blanding af sand og cement  1 del cement og 7-8 dele grus. Det blandes uden vand og fejes ned i fugerne, Så har du fuger, der ikke gror noget i.

fase
Det kan jeg godt følge dig i, men hvad med regnvand? Kan det sive ned i fugerne? Vi har kælder, hvor der er udluftningskanal i terrænniveau, og én gang har vi oplevet ved kraftig regn, at der kom vand fra gårdspladsen ind i kælderen via kanalerne.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis