Hydrofor og gennemstrømning

Hvordan laver man gennemstrømning gennem en hydrofor?
Jeg faldt lige over denne kommunale guide:

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke normalt med gennemstrømning i en hydroforbeholder, da der normalt kun er een tilslutning i bunden af beholderen.
Hvis ellers beholderen er i orden og passet, er der ikke mulighed for “dødt vand”, hvis der ellers er et forbrug.
Noget andet er hvis man har en ”megastor” hydroforbeholder, hvor næsten hele beholderen er fyldt op med vand. Her vil pumpen starte ofte, og kortvarigt. Der skal være så meget luft som muligt i beholderen for at den virker optimalt.

Søren O
Ved fuldt vandtryk, der hvor pumpen stopper, skal hydroforen være ca. 35-40% fyldt, så er anlægget optimalt justeret.

Skal du have mere gennemstrømning af vandet i din hydrofor, skal du have en med 2 forbindelser, så du har seperat til og afgang.

 

Nu bliver jeg lige nysgærig: hvordan ser man hvor fuld hydroforen er? Jeg mener bare min er en ståltank med til- og afgang og en luftskrue.
Der ses ofte kondensvand uden på beholder der hvor vandet går til. Men ellers er det en god målestok at man kan tage 8-10 liter vand lige efter at pumpen er gået i stå, inden den går i gang igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nogle hydrofortanke er med udvendigt vandstandsglas. Det er tilsluttet i bund og top via en lille ventil.
Ved mit eget regnvandsanlæg holder jeg øje med manometret når pumpen “laver en opfyldning”. Manometret skal stige langsomt. Hvis viseren pludselig stiger “lynhurtigt” lige inden pumpen stopper, er der for lidt luft i beholderen. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis