Udskiftning af sikkerhedsventil

Hejsa.
Vores ventil er konstant utæt. Den drypper hvad der svarer til en til to spande vand i døgnet. Og det er uanset om vandet i huset varmes op eller ej. Har prøvet at rense den osv...men det har ikke hjulpet. Derfor skal jeg have en ny.
Der er det så jeg kommer lidt i tvivl. Min VVS spørg mig i telefonen "hvad er det for et type?". Altså størrelse og bar tryk.
Så vidt jeg kan se er det 10 bar. Og ved tykkelse synes jeg der står 1". Kan det passe?. Når jeg lidt løsligt måler røret så er det lidt over 3 cm tykt. Så det passer vel meget godt. Men da jeg så blev lidt nysgerrig og gik på nettet, så kunne jeg kun finde dem i størrelse 1/2 og 3/4. Og så blev jeg jo i tvivl.
Har prøvet at tage nogle billeder af den. Håber nogle af jer kan hjælpe. Evt linke til hvor sådanne nogle kan købes. For jeg kan ikke finde dem. Men det er jo nok bare mig :)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Jeg kan ikke aflæse teksten. Men det er højst sandsynlig en 6 bars og 1/2" gevind

Her er tabel Men du skal måle på rørene hen imod T stykket
  • 3/8” = udvendig diameter: 17,5 mm
  • 1/2” = udvendig diameter: 21,3 mm
  • 3/4” = udvendig diameter: 26,9 mm 
  • 1” = udvendig diameter: 33,7 mm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er ret sikker på at lovkravet er en 3/4” sikkerhedsventil. Er også meget sikker på at det er 3/5” tilslutninger ved varmtvandsbeholderen.
Jeg ville vælge 6 bar udgaven for at skåne rørsystem og pakninger.

Søren O
ev elmand skrev den 02-01-2021 17:24:21

Jeg kan ikke aflæse teksten. Men det er højst sandsynlig en 6 bars og 1/2" gevind

Her er tabel Men du skal måle på rørene hen imod T stykket
  • 3/8” = udvendig diameter: 17,5 mm
  • 1/2” = udvendig diameter: 21,3 mm
  • 3/4” = udvendig diameter: 26,9 mm 
  • 1” = udvendig diameter: 33,7 mm

 Hejsa.

Helt ok ikke at kunne læse det. Det er heller ikke helt nemt.
Er 100 % sikker på at der står 10 bar.
Som jeg skriver så måler jeg den til mere end 3 cm. Og det er jo kun 1" der er det.
Gravko skrev den 02-01-2021 19:14:37

Det er en 1/2” den der sidder der.

 Sikker?

Jeg synes nemlig bestemt at der står 1"
Men så står der bare noget mere bagefter som jeg ikke kan læse. Der af usikkerheden.
Ville man ikke skrive 1/2" hvis det var en 1/2.
Synes nemlig der et et " efter et tallet 
Det t-stykke ventilen sidder skruet i er 1/2” muffe og det er det din VVS er interesseret i.
Det er muligt der står 1” et sted på ventilen, men skal ikke kunne sige, hvad det henviser til. Måske den kan drejes fra hinanden på midten og det er 1” gevind der..?

 

Jeg fik skrevet 3/5” tilslutninger til varmtvandsbeholderen længere oppe i tråden. Det rigtige er 3/4”.
Aftapningshanen er meget sikkert en 1/2”.

Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis