Spånpladegulv ustabilt på 1sal

Godt nytår!
Som overskrift siger er mit 22mm spånpladegulv på 1 sal ustabilt og knirker. Det er lagt omkring 1985, hvor også bjælkelag er skiftet Jeg har brudt et par plader op for at kigge på problemet. Det er ikke limet i fer og not.
Bjælkelagets center afstand er 80 cm, og på tværs er der langt 50x100 strøer med 1m afstand.
På strøerne ligger 22mm forskalling for hver 60cm, altså spænder forskalling 1m, og det virker til at forskalling der giver sig, iøvrigt er forskalling udført af 1m stykker som så er samlet ind over strøerene.
Kan jeg løse problemet ved hjælp af nedenstående ?

1. Halvere afstand på forskalling fra 60 til 30?

2. Indsætte forstærkning på tværs mellem strøer i bjælkesko?

3. Forstår ikke at forskalling er lavet i 1m stykker og samlet over strøer, er det ikke bedre og stærkere i fuld længde ?
Nogen der kan hjælpe ?
På forhånd tak 🙂

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey

Jeg ville skifte forskalling til nogle kerto støer med en afstand på max CC 450 mm også en ny spån på toppen.

Jo er altid rigtigt med så lange længder så muligt, og skal du have samlinger, skal de forskydes så alle samlinger ikke ligger på samme sted.

Held og lykke med projektet

Mvh Elias
Tak for svar.
Det lyder som en god løsning.
Men gulvet bliver jo så noget højere end det er i dag og der skal afsluttes med et laminatgulv til sidst. Jeg skal gerne have samme højde på gulvet som nu.
Hej Jørgen

Hvis du vil have samme højde som nu, så tror jeg ville lave extra spærfødder med en cc 600 mm og i bjælkesko.

Der efter fuld forskallingslag af forskallingsbrædder fx. 100x25mm med en afstand på 35-40 mm også en spånplade på toppen med fer/not som skal limes og skrues.

M.v.h
Elias
Hej Elias
Kan du uddybe lidt
Er der tale om en forstærkning af strøer på tværs af de eksisterende ?

Mener du ikke 35-40 cm mellem forskalling ?

Mvh Jørgen 

Annonce
Hej Jørgen

Her en lille tegning.
Sort er dine spærfødder
Lilla er forstærkning fx. 45x95mm C18 - afstand cc 600mm
Grøn er forskallingsbrædder 25x100mm aftand cc145mm (40mm mellem brædderne)
Blå er din spånplade fer/not 22mm

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis