Afstand forskalling, Fermacell + brandsikkerhed

Hej LDS’ere

Jeg skal montere Fermacell fibergips 12,5mm på lofterne og ifølge Fermacell skal forskallingen være med cc afstand på maks 45 cm.
Dog synes jeg at have læst at forskalling skal monteres med maks 30 cm cc afstand for at holde på isoleringen til loftet (brandkrav).
Jeg prøver lige her da det ikke er lykkedes mig at Google mig til et ordentlig svar. Håber der er en der kan gøre mig klogere på om det skal være 30 eller 45 cm

​Mvh Søren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren

Er korrekt afstanden skal være CC 300mm ved etage adskillelser.

Bruger normalt kun 15 mm, er i tvivl om du kan prøve 12,5 mm, men der kan du tjekke hos fermacell

God weekend

Mvh Elias
Så kravene ved etage adskillelse er 30 cm på grund af fastholdelse af isolering og ud imod taget er det så tilsyneladende Fermacels krav på maks. 45 cm der er gældende.
Men fermacel kan jo lægges på begge retninger og nogen gange med fordel lidt skiftevis så man får bedst udnyttelse af plader. Og her passer 30 cm bedst til både 90 cm bredde og 120 cm bredde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Jeg ville aldrig vende dem på skift, du sætter jo forskalling/reglar på sammen måde på hele væggen/loftet.
Det har noget at gør med den tid, der tager før konstitution evt. brænder igemmen og derved falder sammen.

M.v.h
Elias
Det er netop min pointe.
Forskalling med 30 cm afstand så kan fermacel 90 x120 cm plader vendes på hvilken måde man vil. Jeg er i gang med et hus hvor fermacel følger op i kip men skal slutte tæt omkring hanebånd. Her kan nogle plader stå med de 120 cm lodret og næste række vandret hvis det passer bedst med målene. Så følger man anbefaling fra Fermacel at de kan vendes som man vil.
45 cm cc afstand passer ikke godt med de 120 cm men 30 cm afstand passer begge retninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så er vi også enige, blev bare nervøs for at man ville lave forskellig afstand rundt omkring så man lige havde lyst

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis