Er det muligt at ændre en tagkonstruktion fra A hus til sadeltag?

Til rette vedkommende

Min mand og jeg har kig på følgende hus: https://www.htbolig.dk/realty/rummelig-familievilla-i-gl-hasseris?DID=140&udbudsform=salg&utm_campaign=boligsiden&utm_source=boligsiden_dk&utm_medium=exitlinks

Taget er i rigtig dårlig stand og skal formentligt skiftes indenfor de næste par år. I forbindelse med udskiftning af taget ser vi en mulighed for at gøre huset mere tidssvarende ved at ændre det fra A hus til sadeltag. Er dette overhovedet muligt? Og hvad ville vi i så fald skulle påregne at bruge på det?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Cecilie
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være ekspert,  ser jeg det som meget omfattende.
Jeg kan godt lide huset som det er, men det er jo en smagssag🙂
Du har jo skråvægge helt nede i stuen.
Ville I forhøje murene?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Velkommen på lds.
Alt er jo muligt, men den ændring i tænker på er stort set det samme som at rive huset ned og bygge nyt.
Som Lyhne1 er inde på så skal murene i sider mures op. Der skal lave ny etage adskillelse, og så naturligvis nyte spær. Det medfører så ny indretning af overetage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Huset ligner et typisk Brøchner Nielsen hus udsat for en tankeløs løbende vedligeholdelse. Det samme gælder rumfordelingen. At ændre huset til et standard saddeltag vil hverken forøge husets arkitektoniske eller økonomiske værdi - tværtimod. Brøchner Nielsen har en værdi som er svært at matche.

Du vil få langt mere værdi ved at opgradere, og der er de eksisterende vægge et godt udgangspunkt uden nævneværdige forstærkninger.

Huset du har kig på, er hverken vanskelig eller dyrt at renoverer til dagens standard. Det kræver blot lidt omtanke.

Et godt råd: Renover med samme materialer i videst mulig omfang (tegltag). Et andet godt råd er, at leve med den stil huset har. Et tredje godt råd er, at stilarter som regel er mere langtidsholdbare end ens egen øjebliktilstand.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Undskyld for at forstyrre i tråden..
Men Rantzau, kan du ikke lokkes til at uddybe?
Jeg bor selv i et Brøchner-nielsen hus (dog ikke A-Hus, men et med lidt højere mure.)du skriver som om du har indsigt i disse huse.vi renoverer det løbende, så jeg er nysgerrig efter dine tanker om at føre det op til nutidig standard. Evt. Bare som en besked direkte til mig.. hvis du altså kan lokkes til at bruge tiden på det🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Mange tak for jeres svar, lyhne1, ev elmand og Rantzau. De har givet anledning til yderligere reflektion over en mulig renovation af huset. Vi tænkte, at murerne skulle mures op til normal højde, hvis der skulle laves en ny tagkonstruktion. Men vi kan godt se ud fra jeres viden, at det formentligt ikke kan betale sig økonomisk.

Tak for råd og de nyttige informationer om hustypen, Rantzau. Har du/I ideer til hvordan vi f.eks. ville kunne opgradere huset?

Hvis vi kan forene os med husets form, som den er nu, så har vi selv tænkt på følgende renovation: At fjerne hoveddøren til venstre og omlægge badeværelse og indgang til et større badeværelse. Det andet badeværelse, depotet + ca. 1 meter af spisestuen vil vi lave til forældresoveværelse. Og så havde vi tænkt på at etablere et ekstra badeværelse ovenpå ved at adskille det lange værelse i to.

Vi har søgt lidt på Brøchner Nielsen huse og generelt A huse. Vi kan ikke finde eksempler på nogen, hvor der er kviste på. Ved I, om det er fordi, at det ikke er muligt pga. tagets hældning? Eller hvordan?

Mvh. Cecilie

For at tage det sidste først: Brøchner Nielsen huse er som nogle af de få huse hvor der kan monteres Velux skråtstillede ovenlysvinduer med succes. (Brøchner Nielsen fremstillede oprindeligt ikke huse med kviste).

En god opgradering bør fokuseres på bad og køkken som husets vigtigste rum da husets areal er givet.

Som skoleelev bygge mine forældres naboer et Brøchner Nielsen hus magen til det Cecilie linker til. Dengang i 60érne var der højt til loftet, så håndværkerne lod mig gå til hånde og få de første indtryk af hvad godt håndeværk egentligt er.

Senere har huset skiftet ejer flere gange, og senest har de nye ejere gravet hele underetagen op, og isoleret grundigt mod terræn inden ny gulvvarme blev etableret.

De nye ejere har skiftet terrassedørene der nu virker som stuen er en integreret del af haven. Dette har ejerne udført meget talentfuldt, men det krævede naturligvis også total fravær af en arkitekt   

Skråvæggene er efterisoleret med ny beklædning. Hvor meget ved jeg ikke, men ud fra resten af kvaliteten at dømme er det med med garant i topklasse.

Udefra er huset stadig det samme, men rumopdelingen er anderledes uden det forringer det arkitektoniske indtryk da der overalt er brugt samme materialevalg som da huset blev bygget i 1964.

Cecilie: Dine overvejelser angående ændring af rumopdelingen lyder som en god plan. Brug også tid på overvejelser på hvordan rummene skal bruges.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis