Varmtvandsbeholder - kondens eller utæt

Jeg har den seneste tid lagt mærke til at der periodisk er meget vand på gulvet under varmtvandsbeholderen, det kan godt fylde en kvadratmeter. Det har dog været mere fast den sidste uges tid. Der er en slange fra sikkerhedsventilen til afløb. Hvordan kan jeg vide om det er kondens eller noget der er utæt?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke helt hvor kondens skulle komme fra. 

Normalt opstår kondens når varm og fugtig luft møder en kold flade. Men luften i dit fyrrum er forhåbentligt ikke voldsomt fugtig og samtidig er vvb jo ikke en kold flade men derimod lidt varm afhængig af isoleringen. 

Jeg ville være ret sikker på at du har en tæring. Hvor gammel er din vvb ?

Ask
Ja så er det jo ihvertfald ikke oplagt at den skal tørre medmindre der er noget i din installation som fremskynder processen.

Jeg ville nok tørre grundigt af på undersiden af vvb og rør, afslut med køkkenrulle så der er helt tørt. Vent derefter et kvarter og føl efter hvor der bliver vådt.  Så kan du jo starte med at kikke på om de våde områder der raske eller usunde ud 

Ask
Ok det vil jeg prøve. Jeg tog det her billede den anden dag, hvor der kan ses en dråbe ved en af samlingerne ved koldtvandsrøret der er tilsluttet vvb. 
Min erfaring er at vanddråber er istand til at bevæge ret langt på overflader især på metal. Derfor er det netop godt at få tingene helt tørre også mærke efter hvor der kommer vand først. Ellers kan det nemt bare være et sted vandet har bevæget sig hen man finder 

Ask
Annonce
Nu har jeg observeret at dråberne umiddelbart kommer fra skruerne fra bunden af varmtvandsbeholderen. Jeg forstår dog ikke at det kun sker periodisk? De sidste 2 aftener har det værrt helt galt, men om morgenen/formiddag er der ikke rigtigt noget vand. 
Når du skriver skruerne mener du så de fittings og bolte man kan se på billedet eller er der nogle deciderede skruer ?

Hvis det er ved fittings omkring rørerne kan det muligvis løses ved at skrue det løs og samle det igen med nyt pakgarn, men det er langtfra sikkert. Og her stopper mine VVS kundskaber nok. 

At vandet kun kommer engang imellem handler nok om at lækket opstår når der er flow. Du bruger næppe meget varmt vand om natten. Hvorfor det sker skal jeg ikke gøre mig klog på 

Ask
Det er fra boltene jeg mente :) 
Det virker umiddelbart til at vandet kommer når vi har været i bad. 
Kan det være sikkerhedsventilen der har sat sig og skal motioneres og hvordan gør jeg det? Må det gøres med det hele tændt? 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis