Gammel rumtermostat - aktiv?

Hej LDS.

Jeg vi er i gang med at lave lidt om herhjemme. I den forbindelse blev vi mødt af en gammel Junkers trz21 rum termostat, som er i vejen. Vi så helst den kunne fjernes helt.
Der er fremført 2 kabler til den gamle termostat. Jeg målte mellem de forskellige ledninger/kabler hvor jeg målte 0,08-0,12V både AC og DC prøvet. Det skulle gerne være 220V AC til uret og 24V DC til selve termostaten. Uret flytter sig heller ikke.

Vi har et nyere Valiant gasfyr.
Huset har vandbåren gulvvarme med rumtermostater og 3 radiatorer med Danfoss Eco termostater.

På gasfyret er der 3 kabler der løber op til det. Det ene kabel er til vandvarmeren(gråt), det andet til strøm til fyret(hvidt), og et tredje jeg ikke aner hvad bruges til. Det tredje kabel ser dog gammelt ud (det er nærmest nikotin brun i farven). 

-Hvordan dælan finder jeg ud af om den bare kan fjernes og/eller kobles fra?
-Og skal ledningerne trækkes helt ud af væggen (det skal være lovligt)

Godt nytår!   

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Fandt du nogensinde ud af, hvad du skulle gøre her? :-)

Flyttede i et gammelt murstenshus 2018 - troede aldrig jeg skulle blive handyman - jeg blev positivt overrasket. Har en YouTube-kanal om vores hus og have: https://www.youtube.com/channel/UC7Ru3ZRzgvOnWenqO4huo8A
Annonce
Jeg endte med at følge den op på loftet, fjerne isolering og følge kablet. Efter at have fulgt den ca 12 meter, kunne jeg konstatere den gik ned til vores bryggers (og var klippet her).
Jeg fjernede kablerne helt, hvilke var bøvlet da de var trukket i rør og der var lavet samlinger i loftdåser.
Jeg er ikke sikker, men kan se der tidligere har været oliefyr på ejendommen. Så jeg forestiller mig det har været en gammel termostat til dette :)
Arh okay! Jagten må i det mindste have været lidt sjov - og dejligt, at det blot var et levn, som du kunne skille dig af med :-)

Flyttede i et gammelt murstenshus 2018 - troede aldrig jeg skulle blive handyman - jeg blev positivt overrasket. Har en YouTube-kanal om vores hus og have: https://www.youtube.com/channel/UC7Ru3ZRzgvOnWenqO4huo8A
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis