Tilsluttet ovn slår relæ fra

Jeg har en Bauknecht ovn fra 2017 som pludselig er stået af. Under bagning slog HPFI-relæet fra, og efter et par runder med fra- og tilkobling af diverse sikringsgrupper, sikringer og apparater fandt jeg frem til, at det var ovnen - når den ikke var tilkoblet, virkede alt andet.
Jeg har ikke erfaring med at fejlfinde ovne, og er nok også rimelig grøn på det elektriske generelt, men tænker at der måske er en kortslutning et eller andet sted, så jeg prøver at måle modstanden mellem der hvor fase og jord skal tilsluttes, og måler 22 Ohm.

Spørgsmål 1: Viser det noget betydningsfuldt?

For mig virker 22 Ohm som ret lidt, men ved ikke om det viser noget betydningsfuldt eller vil få relæet til at reagere.

Spørgsmål 2: Er der andet jeg kan kigge på bevæbnet med multimeter? Evt noget jeg kan frakoble ovnen for at se om den virker uden (ud over jordforbindelsen altså)?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er stor sandsynlighed for at det er et af varmelegemerne der er overgang i.
Ja 22 ohm mellem fase og jord, så er der jo nærmest "fuld" overgang

Vi prøver igen, i morgen --
Super, tak for svar :)
Et opfølgende spørgsmål kunne så være, hvordan tjekker jeg varmelegemerne?
Du tager bagbeklædning af. Afmonterer de 2 ledninger der sidder på den ringformede varmelegeme og isolerer dem så du ikke kommer til skade. Prøver at tænde og se om relæ slår fra.  Gør den det så er det varmluft der er galt med og du skal se efter ny ringvarmelegeme.
Slår det ikke fra monteres de 2 ledninger igen og du tager tilsvarende af på over og undervarme 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Erik mener du ikke: Prøv at tænde og se om relæ slår fra.  Gør den ikke det, så er det varmluft, der er galt med, og du skal se efter ny ringvarmelegeme. 

fase
Jo naturligvis ( fik rødvin nytårsaften men det er nok ikke det der gør forskellen nu  )   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis