Fjern bærende væg med stivende effekt

Jeg overvejer at fjerne halvdelen af en bærende væg i min 2 plans villa. Huset er et klassisk 70er hus. Væggen har højest sandsynligt en stivende effekt. Det er væggen som er markeret med rød, og det er en tung væg. Ville dette kunne lade sig gøre med en ståldrager, eller er der andre alternativer? Eller kan det måske slet ikke lade sig gøre? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er stort set ingen chance for at den væg er bærende hvis vi taler om et almindeligt hus. Selv om jeg kan se en trappe til 1. sal så vil spærene gå på tværs af huset, og derfor vil den eventuelt bærende væg være hen på langs i huset.
Det skal undersøges om den lille væg ved ovn bærer en overliggende bjælke.
Hvis etage adskillelsen er let eller bauma støbte dæk så skal der yderligere undersøgelser til. Væggen er heller ikek nødvendig stabiliserende da der fortsat er et lille hak, foran vindfang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik og tak for svar. Du tror ikke den er bærende, selvom det er en tung væg lavet af mursten eller beton eller lignende? Og hvad med afstivende vægge? Burde den ikke have en afstivende effekt når den står på den måde? Eller kan du måske udpege de vægge, du tror er afstivende?
Afstivende vægge er dem der står vinkelret på en anden væg. Oftest på en ydervæg da det er der vindpåvirkning er.
Så hvis både væggene imellem soveværelse og trapperum / trapperum og stue fjernes så vil der mangle en stabilisering af ydervæggen.
Men den måde indgang er lavet på så står der 2 lille stumper mur vinkelret på husets facade. Så de udgør en meget god afstivning.
Hvad består etage adskillelsen af ? 

Mange tak for svaret Erik.

En anden tanke, var at vi overvejer at flytte trappen, og derfor faktiske tænke på at nøjes med at fjerne den væg jeg har sat et rødt kryds ved. Men så ville den side vel mangle en afstivende effekt muligvis?.

Jeg finder ud af hvad adskillelsen er i morgen, da vi skal flytte trappen.

Ja det er en ret lang væg som kræver lidt ekstra opmærksomhed ( Læs: ingeniør beregning). Imellem "spiseplads" og "stue" er der tegnet en lille murvinge. Den har afstivende effekt på den søjle som døren går op imod. Jeg vil tro at muren ved trappen skal have en lignende murvinge eller stålsøjle indmuret

Annonce
Ok, det giver mening. Har du en fornemmelse af, hvilken prisleje projektet ligger i? 
Det er helt umulig at komme med en pris ud fra "næsten ingen oplysninger"
Hvis jeres hus har almindelig  bjælkelag som etage adskillelse så skal der saves en bjælke eller 2 over på det nye sted. Det medfører at der skal laves udveksling så kræfter bliver lagt over på nabobjælker.
Har du de gamle tegninger på huset med snittegning så kan man se hvad det består af. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis