Korrosion - kobber, rustfri og messing

Jeg er begyndt at sætte mig en del mere ind i VVS’en i huset og i den forbindelse er jeg i tvivl om et par ting.

1) For et års tid siden havde jeg et uheld med en gulvjack - forsikringen tog den. Selve rørskaden blev lavet ved udkald på en lørdag. Installatøren der lavede den mumlede noget om forsikringen skulle sige god for den. Det er som på billedet; kobber > messing > rustfri > messing > kobber. Holder det i længden eller er den utæt om 3-4 år? Sagen er endnu ikke afsluttet nemlig...
.

2) Da vi overtog huset blev der etableret cirkulation på det varme vand. Her er det fra kobberstrengen og retur til VVB via PEX. Er det smart uden en ionfælde på returstrengen til VVB?

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pex-røret virker vel som ionfælde. Går ikke ud fra at plast er elektrisk ledende.
Varmtvandsbeholderen vil normalt også være behandlet indvendig med en hårdfør overflade, samt en “offeranode” der skal føres tilsyn med, så der skulle ikke være nogen tæring der.
Samlingen på kobberrøret under gulvbrædderne er ikke helt smart - jeg kan ikke tro at det er lovligt (skjult samling). Jeg ville have foretrukket en loddet samling, hvis det var helt umuligt at skifte røret. Jeg er ikke specielt bange for galvanisk tæring, selv om der vil være en lille spændingsforskel.
Synes at du skal tage fat i din forsikring og vise dem billedet at det udførte arbejde. Vvs-eren har prøvet at “vaske hænderne”.


Søren O
Det skal laves om som din vvs'er selv sagde, det vil tærer på et tidspunkt og det er ganske sikkert.
 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis