Stikkontakt med loftudtag virker ikke

Hej

Jeg har forsøgt at hænge en lampe op i et loftudtag, som er koblet til en stikkontakt samt en anden lampe. I den forbindelse, er der sket noget som gør at min stikkontakt og lys ikke virker mere.

Efter at have pillet den anden lampe ud (fase sad i muffen med den sorte ledning og blå i muffen med de 3 blå) ser det sådan her ud:

Stikkontakten (nederste virker heller ikke)

Jeg har tjekket i relæet at ingen sikring er sprunget.

Bonus spørgsmål
Da jeg skal have 2 lamper koblet til samme udtag, ønsker jeg at de kan tændes slukkes på hhv. venstre og højre stikkontakt i toppen. Er det noget jeg let kan fixe i loftudtaget eller er det en større opgave? Jeg har iøvrigt ikke en polsøger
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For lige at få termerne på plads, så er den øverste "stikkontakt" en afbryder, det er endda en kroneafbryder, fordi der er to ved siden af hinanden. Den nederste er en stikkontakt.
Og så til sagen. Hvis du ikke har skilt andet end det, der hørte til lampen, så bliver du nødt til at undersøge om der er nogle ledninger løse. Det gælder specielt de blå og brune. For at kunne hjælpe dig videre, vil det være fint om du skruer afbryderen løs og tager et billede af bagside, så det er til at se, hvilke ledninger, der er monteret i afbryderen.

fase
Dit billede af afbryderen viser, at den brune er fase og sort og grå er tændledninger. På dit første billede ser det ud som om den grå ledning er monteret i samme klemme som de brune. Det er ikke rigtigt, fordi den er den anden tændledning, der skal kunne tænde en anden lampe.
Hvis afbryderen er monteret forkert, kan det være at den grå er fase og derfor skal afbryderen til venstre være tændt for at stikkontakten virker og lyset kan tændes. Prøv den kombination. Det gør du ved at sætte f.eks. en lampe til stikkontakten. Hvis det ikke virker skal du sikre dig, at sikringen ikke er brændt over ved at skifte den. Du kan også gennemgå om ledningerne alle sidder fast i klemmerne. 


fase
Tak for hjælpen Fabrin.

Jeg har bakset videre med det, og det lader til at den grå og røde ikke sad ordenlig fast i den hvide klemme. Det virker igen!

Jeg har også formået at få lys i begge lamper ved at flette kobbertrådene så de kan gå ind i muffen. De er dog begge styret af højre afbryder. Ideelt skal de styres af hver sin afbryder i kroneafbryderen. Hvordan griber jeg det an? Hvis det er for besværligt, vil jeg leve med den ene   
Prøv at tage den grå ledning ud af klemmen med brune/røde ledninger og se om det stadig virker. Hvis det gør det er den grå ledning tændledning til den anden lampe.

fase
Annonce
Det virker stadig. Jeg er dog ikke helt med på hvad jeg så skal gøre. De tændes stadig samtidig på højre afbryder
De to blå fra lamperne forbindes til klemmen med blå ledninger. Den brune fra den ene lampe forbindes til sort ledning og den anden brune til den grå ledning. Så burde det virke med to tændinger.

fase
Du skal have de blå fra begge lamper samlet og monteret i den klemme hvor de blå sidder, ( som nu )
Så skal du have den brune fra den ene lampe monteret sammen med den sorte
og den brune fra den anden lampe monteret sammen med den grå, som nu er fri. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super. Så det vil sige jeg skal have anskaffet mig yderligere en muffe hvor jeg kan koble den grå og brune sammen, ikke?
Jo det vil så absolut være en god ide. De fås i byggemarkedet i blisterpakninger.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis