Montering og sikkerhed

Ohøj derude!

Jeg har lige købt en tørretumbler, som nu står oven på min vaskemaskine i badeværelset.
"Problemet" er blot at der kun sidder et enkelt stik i væggen. Sælger, Skousen, siger at det ikke er noget problem; at jeg blot skal købe en dobbelt-stikdåse med jord, tilslutte det vægstikket, og så ellers huske ikke at køre vaskemaskine og tørretumbler samtidig (så det ikke risikerer at kortslutte)

Jeg kunne dog godt tænke mig lige at høre jeres erfarne mening. Har Skousen ret i at dette er en holdbar - og ikke mindst - sikker løsning? Vi snakker jo trods alt stærkstrøm og i et vådrum.

Se evt. vedhæftede billeder ...

På forhånd tak, og fortsat god juleferie :)

Kristoffer 
 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er i orden, men du skal være klar over, at du skal købe et dobbeltstik til schukostik. I øvrigt ser det ud til at din stikkontakt vender på hovedet.  

fase
Det kan du godt. Årsagen til at du ikke skal bruge maskinerne samtidig er for at du ikke overbelaster sikringsgruppen som så vil slå fra.
S. Fabrin skrev den 29-12-2020 16:44:05

Ja, det er i orden, men du skal være klar over, at du skal købe et dobbeltstik til schukostik. I øvrigt ser det ud til at din stikkontakt vender på hovedet.  

 Tak for svar. 

Og ja, det har du da egentlig ret i. Spøjst :) 

Annonce
AKjeldsen skrev den 29-12-2020 16:45:48

Det kan du godt. Årsagen til at du ikke skal bruge maskinerne samtidig er for at du ikke overbelaster sikringsgruppen som så vil slå fra.

 Takker for afklaring :) 

S. Fabrin skrev den 29-12-2020 16:44:05

Ja, det er i orden, men du skal være klar over, at du skal købe et dobbeltstik til schukostik. I øvrigt ser det ud til at din stikkontakt vender på hovedet.  

Hej igen, Fabrin

Jeg blev også anvist Schukostik af flere kundeservice-folk; mere specifikt følgende produkt: https://www.avxperten.dk/stikdaase-2-udtag/stikdaase-2-udtag-schuko-splitter-nedis.asp

Jeg undrede mig over denne anvisning, eftersom mit vægstik jo har en pind stikkende ud, og ovenstående produkt ikke har et hul til selvsamme pind. Trods dette forbehold endte jeg alligevel med at købe, og nu sidder jeg så her med et endnu ikke udpakket stikdåse, og kan stadig ikke forstå hvordan dettte skal kunne passe til mit vægstik (vedhæfter  billeder af begge)

Jeg kunne derfor godt tænke mig dit erfarne besyv på sagen igen, og høre dig: Er du enig med min undren, eller passer de vitterligt sammen, selvom der som det fremgår ikke er et hul til pinden?

Håber du forstår :)

Jeg forstår godt din undren. Problemet er, at der findes to udgaver af schuko systemet, Det tyske og det fransk/belgiske system. Det sidste er det med pindjord. Det er dog sådan, at stikpropperne er konstrueret så de passer i begge systemer,  d.v.s. at der både er et hul og sidejord i stikproppen.
Hvis du kun har en stikkontakt og ingen mulighed for at udvide til to, kan du få udskiftet den nuværende stikkontakt med pindjord til en uden pindjord, schuko stikkontakt , så passer dit dobbeltstik. Jeg ville foretrække en dobbelt schuko stikkontakt, men jeg er også miljøskadet   . herunder et par eksempler.
dobbelt schuko  eller ​schuko med pindjord​​​

fase
Tak for udførligt svar - og hold da op hvor er det dog noget kompliceret noget ... så bær over med mine fortsatte spørgsmål. For jeg skal lige forstå dig helt ret: Dét produkt - https://www.avxperten.dk/stikdaase-2-udtag/stikdaase-2-udtag-schuko-splitter-nedis.asp - jeg er blevet anvist, og som jeg nu har købt, passer IKKE til vægstikket?

Hvis ja, betyder det så samtidig at der vitterligt ikke findes dét produkt jeg oprindeligt efterspurgte; altså et aggregat/stikdåse der kan forbinde mit væg-pinde-stik med mine to maskin-ledningestik (se vedhæftede)?

Lad os tage dit dobbeltstik først. Det ser ud til, at der ikke findes et dobbeltstik beregnet til pindjord, altså det fransk/belgiske system. Løsningen på dit problem har så to løsninger:
1.Udskift den nuværende stikkontakt til en med sidejord (den passer i samme dåse, som den der er der nu). Der er henvist til et billede i mit forrige indlæg.
2. Erstat den nuværende stikkontakt med en dobbelt med sidejord. Der er henvist til et billede i mit forrige indlæg.
Som skrevet i mit forrige indlæg er det så heldigt, at stikpropperne er beregnede til at passe i begge systemer, så det giver ingen problemer med hensyn til jordforbindelsen idet der både er sidejord og pindjord i stikpropperne. 

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis