Vandlås suger ikke ordentligt og afgiver små bobler

Hej alle,

Jeg er lige flyttet tilbage i en gammel Københavner lejlighed. Jeg har problemer med mit afløb i mit badeværelse, det kan ikke følge med vasken over udløbet.

Jeg har prøvet:
* At rense vandlåsen
* købe ny vandlås
* sikre at der ikke er nogle problemer med at vandet løber ud uden vandlås

Jeg har læst at der kan være problemer efter at vandlåsen er installeret hvis at der ikke er ordentligt tryg i kloak rørene. Så jeg spurgte min overboer om de havde nogle problemer, hvilket de ikke havde. (Min underbo har ikke været hjemme så jeg kunne spørge ham). Jeg har heller ikke kunne se nogle problemer med min Køkkenvask eller mit toilet.

Jeg ved nu ikke hvad jeg skal prøve længere. Sidst har jeg vedhæftet et par billeder af hvordan det er bygget:

Udtaget under vanlåsen:

Den nye vandlås jeg har købt:

Små bobler kommer når jeg starter vandhanen i håndvasken:

Hvordan det er bygget på hver etage(jeg går ud fra det ser sådan her ud for underboet, jeg er dog ikke sikker da han ikke er hjemme og jeg kan komme ind og kigge):

Har I nogle ideer til hvor det er stoppet, og hvordan jeg selv kan få det fri?

mvh,
Michael
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist et helt naturligt fænomen.
Der står altid vand i "koppen" i vandlåsen, det er det som spærrer for lugt fra kloak.
Når du åbner for vandet i håndvasken vil vandet derfra automatisk trække noget luft fra røret under vasken med ned i afløbet og dermed i "koppen", dette luft vil naturligt nok boble op.
Så hvis det ikke sejler ud over hele gulvet, så er der næppe et alvorligt problem.
Og hvis du lukker en meget stor mængde vand ud fra håndvasken meget hurtigt, så kan du næppe undgå der løber lidt ud på gulvet, da det svarer til, at du tømmer en hel spand vand, - det skal jo lige nå at synke. 
Det kunne være fristende at lave et lille forsøg, som desværre ikke lugter så godt imens   
Hvis du med toiletbørsten kan pumpe vandet ud af toilettet, så der er fri udluftning der (det lugter imens),
og så prøver igen med vand fra håndvasken.
Hvis det så nu virker, så tyder det på at det er luft i faldstammen, der spærrer for vandet.
Men rette løsning på dette kender jeg ikke, da ikke jeg ikke har erfaring med etagebyggeri, men vil mene der bør være en udluftning øverst på faldstammen.
På dit billede af afløb under vandlås, - ser man der ned i et rør ?
Eller er der en kugle, som lukker op mod en gummipakning ?
Synes det ser lidt specielt ud.
Ser ned i et rør der virker til at dreje. Det var lidt svært at tage et ordentligt billede.

jeg prøver det med at pumpe vand ud a toiletet skal bare lige have en toilet børste, hvilket vi ikke har da vi lige er flyttet ind.
Annonce
Nu sætter du ikke vandlåsen så langt ned, at den nærmest blokerer for udløbet nedenunder den ??
Ser ud til at bunden af vandlåsen, lige så fint kan lukke for hullet under den, hvis den trykkes for langt ned.
Prøv lige at måle på det, måske skal du have en anden type vandlås.
Når jeg måler er der ca 1,5 cm fri, og prøvede os bare at holde vandlåsen lidt oppe. Så snart at gummi membranen lukker til så suger den mindre.
KCHDAN

Hvis du har renset den gamle vandlås grundigt, og det ikke hjalp, og hvis det heller ikke blev bedre efter køb af en ny vandlås, så tror jeg, at problemet ligger længere nede i faldstammen.

Hvis du kan låne en rensefjeder af nogen., eller hvis du køber en, så kan du selv rense faldstammen et godt stykke vej ned. Du kan også få en bekendt til at gøre det for dig,  og endelig kan du hyre en VVS'er.

Der kan ligge store klumper af hår og andet sjovt, som blokerer for spildevandet. De bobler, som du omtaler, tyder på en sådan forstoppelse.

Prøv at søge på www.youtube.com,  der kan du se, hvordan man bruger en rensefjeder.

vh, Kurt


vh Kurt
Det prøver jeg tusinde tak
Det ligner der sidder en form for højtvandslukker/kontraventil i bunden af afløbet. Kan det evt pilles op?
Tænker at problemet skyldes at når du monterer vandlåsen laver du faktisk en dobbelt vandlås så systemet ikke kan få luft.
 Muligvis skal der bruges en speciel type vandlås. Kig evt hos en af de andre hvordan deres ser ud.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis