Vand, pudsning af vægge eller klinker først?

Hej derude i lav-det-selv land :-)
Jeg har et projekt hvor jeg skal have 1) trukket vand 2) pudset vægge op samt 3 lagt klinker på gulvet i kælderen. Der er allerede vandforsyning, så det gælder flex-før lagt i bakker til udtag.
Jeg er usikker på, i hvilken rækkefølge dette skal gøres og  har fået lidt modstridende råd af venner og bekendte, så nu tænkte jeg at jeg ville spørge jer. Usikkerheden går på, om jeg skal trække flexrør først (uden opsætning af bakker) eller jeg skal vente indtil jeg kan gøre det hele omkring vandet i en arbejdsgang. Hvad synes I vil være det mest praktiske at gøre?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt er arbejdsgangen, at du laver de skjulte installationer først, derefter pudser du og til sidst laver du overfladen.
Hvad er flexrørene og bakkerne til?

fase
Rørene = flexslange (ikke flexrør - min fejl). Ideen er, at der skal trækkes vand til 2 udtag. Selve installationen skal "pakkes væk" i bakkerne, så flexslangerne ikke ligger frit tilgængelige. Desværre kan jeg ikke lave skjult installation, da jeg skal skal forny den eksisterende + lidt ekstra. Pladsen ved gennemføringen er begrænset, så jeg tror det vil være svært for mig at få den rette finish hvis jeg ikke gør tingene i den rigtige rækkefølge....
Bakkerne skal løbe over den halve flise på væggen. Den eksisterende gennemføring sidder nederst på væggen helt ude i hjørnet ved sidevæggen. Mit dilemma er vel så, om jeg kan montere flexslangerne inden fliser og puds eller jeg skal vente med dette. Bakkerne, hvor flexslangerne så skal ligge i, ville jeg så sætte op efterfølgende når pudset på væggen var tørt :-) 
Med rørene mener du så PEX rør, og med bakker mener du kabelkanal? Har du overvejet at få lavet vandinstallationen i rustfri rør, hvor samlinger og afgreninger laves med kompressionsfittings. På den måde kan der laves en pæn installation. På den måde kan du undgå kabelkanalen. Hvis du vælger kabelkanalen, kunne du montere den først inden du pudser. Det gør den lidt mindre synlig.
Er det helt umuligt at lave de lodrette rør som skjult installation, de lodrette afgreninger bliver skjulte og bliver koblet til den synlige del ved gulvet.
Har du ikke et billede af rummet, for det er lidt svært at forestille sig, hvordan det ser ud. Billedet må gerne vise, hvor vandet kommer ind.

fase
Ja til begge dine spørgsmål. Jeg skal i rummet senere på dagen, så sender jeg et billede :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis