Vi overtog for nu et år siden et hus på 230 kvm. For en måneds tid siden løb vores pillefyr tør for piller og systemet blev kølet ned (stod ca 1 døgn inden der kom liv i det igen)
Efterfølgende kunne vi ikke få varme på en af kredsene (måske 2 har vi senere opdaget). Systemet er opdelt i 2, Brygggers, køkken, 1. sal (denne sidder tættest på fyret, der står i bageste del af bygning 1) og den anden del er Spisestue, TV stue, Entre, kontor, Bad. Det skal nævnes at Spisestue og TV stue er samme rum og på samme vægthermostat. (en vinkelstue).
Mit problem er at jeg ikke kan få varme på Stue, Tv stue og kontor. Jeg har med råd fra en "ekspert" fået skiftet shunten da vedkommende mente at denne hængte. Dog uden held. på termometeret på fordeleren har jeg kun kunne få den op på 30 grader (tilførslen er væsentligt varmere og fyret står på 65) Jeg har så efter vejledning fra en VVSèr forsøgt mig med at lukke for alle rum via justeringsskruerner foroven på varmefordeleren (se billedet) Dette har resulteret i at jeg har kunen få den op på 40-45 ved kun at have et rum på af gangen. Dette galt også stuen (disse er de længste stræk). Da jeg så koblede dem alle op igen (brugte samme instilling som de stod på til en start) falt temp igen til 30. nu har de kørt i 2 døgn og temperaturen er nu kommet op på 42. Der er bare stadig koldt på gulvet i tv stue, og stuen er lunken, men langt fra varm og temperaturen er stadig kølig i rummet.
Jeg har da jeg lavede jursteringen også tjekket at pumpen den kører, jeg har haft åbnet pumpen og tjekket at den så ok ud. Jeg er dog i tvivl om hvor stærkt den skal køre ? selv når jeg har den stående på 3 som er den højeste instilling synes jeg ikke den kører vandvittigt hurtigt (tjekket ved at skrue den store skrue af på fronten af pumpen) men jeg ved heller ikke hvor hurtigt den skal køre. Jeg har selvfølgeligt luftet systemet ud efter pumpen har været afmonteret. Nu får jeg så af vide at det kun kan være pumpen så den må skiftes. Jeg vil selvfølgelig gerne skifte pumpen, hvis den er defekt, men gider dog heller ikke smide 2300 efter en ny pumpe hvis det ligesom den anden del jeg skiftede heller ikke giver noget.
Hvad siger de kloge hoveder herinde ?
MVH Den frustrerede