Saltudtræk på kældervægge

Hej
Vi har en kælder på 80 m2 med 2,4 m til loftet. Kælderen er dyb, og loftet er ca. i terrænniveau. Grundvandstanden er høj i området og derfor er der etableret omfangsdræn og en grundvandspumpe, som kører 1-4 gange i timen – afhængig af årstiden.
Da vi købte ejendommen, oplyste sælger, at der var en grundmursplade på ydersiden af kælderen og pudset med vandex indvendigt.Siden vi flyttede ind i huset i 2014, er der gradvist kommet mere saltudtrækning  på væggene. Det er startet i to af hjørnerne, og i det ene hjørne har det bredt sig i en let faldende linje på tværs af den ene væg.I hjørnerne er der udvendigt brønde af beton, som modtager vand fra tagrenderne. Vi har for nyligt haft tv-inspektion af rørene (lavet af plastik), som fører vandet væk fra huset. Der er ikke fundet fejl på rørene, men vi fik oplyst, at det ikke kunne udelukkes, at der var utæthed i tilslutningen mellem brønd og rør, fordi man kobler beton og plastik sammen.
Er der nogen som har oplevet fugt i kælderen, afstedkommet af problemer med samlinger af brønde/rør eller fejl i tilslutning af grundmursplade? Eller er der nogen bud på, hvad den mest sandsynlige årsag er til øget saltudtræk?
Jeg har vedhæftet lidt fotos af kælderen, som den ser ud i dag.  
Vh
Klaus

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brønde af beton kan være utæt.
Har haft en betonbrønd hvor vandlåsen var utæt under overgangen fra selve brønden til vandlåsen, sådan en utæthed er svær at finde.
Med hensyn til betonbrønden, tag "tyren ved hornet" og skift til plastbrønd, når du allerede har plastrør.
Fotoet ligner lidt af at grundmurspladen er utæt.
Det kan kun konstateres ved udvendig opgravning.
Utætheden er heldigvis og forholdsvis højt oppe så du ikke skal grave så dybt.
Tak for dit svar.
Jeg har også hørt, at en betonbrønd kan knække, og det virker sandsynligt, når det begynder i hjørnerne, hvor brøndene er.
Når fugten kan komme ind i kælderen, må det jo også betyde, at grundmurspladen er utæt. Jeg har overvejet, om man har været nødt til at bruge to stykker grundmursplader, fordi kælderen er så høj, og det er samlingen mellem dem, som er utæt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis