Lyd fra cirkulationspumpe

Vi er netop flyttet ind i vores nybyggede hus. Efter 14 dage begyndte vi at kunne høre en konstant høj hyle tone. Vi fandt ud af at lyden kom fra cirkulationspumpen. Denne var en type, der ikke kunne niveau indstilles. Vores VVS mand installerede derfor en ny pumpe, der kunne indstilles i niveau. Lyden forsvandt, men kun i knap 2 uger. Nu siger den nye pumpe også en konstant høj lyd. Hvad kan det mon skyldes? Det skal nævnes at vi har lidt problemer med det varme vand. Nogle gange kan vandet ikke blive brændende varmt, andre gange kan det. Og nogle gange hjælper det at åbne for det varme vand fra en anden hane, så kommer det varme vand også i den hane, hvor det ikke ville blive brændende varmt. Ved ikke om det har noget at gøre med at cirkulationspumperne begynder at larme efter nogle uger.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved du om det er cirkulationspumpen til brugsvandet eller til varmekredsen? Jeg har selv oplevet det problem du beskrive på pumpen til min varmekreds men jeg fandt aldrig ud af hvad de skyldtes, jeg slukkede bare for pumpen og tændte igen og så var det væk. Måske er der luft i systemet og så kommer der denne hyletone når pumpen ikke er belastet?
Kunne det tænkes at lyden kommer fra kontraventilen, der sidder på cirkulationsledningen? Med cirkulation på det varme vand bør der ikke være problemer med, at det bliver varmt næsten øjeblikkeligt ved alle tapsteder.

fase
Hejsa. Tak for input. Men lyden stopper når vi slukker for pumpen. Hvis lyden kommer fra kontraventilen så burde lyden vel stadig være der selvom pumpen er slukket ?
Nej lyden bør stoppe, når pumpen stopper, fordi der ikke mere pumpes vand fra varmtvandsledningen ind på koldtvandssiden på varmtvandsbeholderen. Kontraventilen er der for at sikre, at der ikke kommer koldt vand ind i varmtvandsledningen. 

fase
Annonce
Okay tak. Så det kan være kontraventilen der er gået i stykker? 
Det er da bestemt en mulighed.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis