Åbnede Boremaskine: Hjælp til ledninger og forståelse af kredsløbet.

Hej Lav det selv folkens.
Jeg har åbnet en boremaskine for første gang  fordi den ikke ville starte men også fordi jeg er nysgerrig og vil vide hvordan den virker. Ud fra hvad jeg forstå løber der en Fase og Neutral fra Væggen til trigger / kontakt. Hvad er kondensatores funktion her? Skal begge tråde fra kondensatoren kobles til Fasen (altså til den strøm der løber ind i motren). En af de to ledninger der går fra kondensatoren hænger og dingler i luften. Hvordan kan jeg vide hvilket et af tilkoblingsstederne i trigger / kontakten at kondensatoren skal i?

JEg uploader lige billede for at i kan se hvad jeg snakker om :) 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er lige et bedre billede af kredsløbet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kondensator  har ikke nogen funktion i forhold til om motoren kan køre. Det er udelukkende en støjkondensator ( radio bølge støj)
Den mest almindelige fejl er knækket ledning i tilgangs kabel. Test med en lampe som monteres samme sted som tilgangs kabel og den bør lyse når stik sætte si stikkontakt og der tændes.
Ellers sæt lampe efter afbryder og se om der kommer strøm der.
Den 2. mest almindelige er slidte kul. De sidder der hvor ledninger kommer på selve motor. Måske skal der bøjes et par flige op så fjeder kommer op. Så kan kul  trækkes op og man kan se om de kan nå ned til den bane ( kommutator) de skal køre på. Der er et kul i hver side. Nogle kul har en indbygget plast knap der springer ud når de er slidt. Så stopper motor med det samme inden kommutator bliver ødelagt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Ev Elmand.  Tak for svaret. Jeg læste at støjkondensatorens funktion er at stoppe krybestrøm som løber i kredsløbt efter man slukker for kontakten. Hvor kommer radiobølgerne ind i billedet? - Jeg har har stadig meget at lære indenfor el. 
Når du skriver tilgangskabel mener du så den brune Fase som løber gennem strømstikket ind til Maskinens Trigger (kontakten i maskinen) altså pille det ud af maskinen og forbinde fase og neutral til en e/led-pære for at teste for kontinuitet / åbent kredsløb? :D Mit ordforråd indenfor el stadig under udvikling.

Ved du hvorfor der løber 4 ledninger fra trigger / kontakten og ind til motoren? Jeg tænker Fase, neutral og evt Jord, men hvad er den 4 til?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kender ellers mange fine ord.  
Tilgangs kabel er den som kommer fra stikkontakt. Det er ofte i den der er dårlig forbindelse.
test den ved at montere en lampe på de 2 ledninger der kommer der. Og se om den kan lyse når du tænder ved stikkontakt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du har et voltmeter kan du bruge det til at checke hvor der er spænding og hvor der ikke er men burde være.
Annonce
Det er ofte nogle få centimeter uden for boremaskinen at tilgangskablet bliver defekt. Er det helt galt, kan man ofte mærke det ved at trække let i kablet - så vil det “give sig” hvor det er defekt.

Søren O
Det er ikke nok at have et voltmeter, det er også godt at vide, hvor man skal måle hvad.
Støjkondensatoren sidder tværs over tilgangens fase og nul for at kortslutte spændinger med høj frekvens, der kommer fra motoren. Kondensatorer har en modstand, som falder med stigende frekvens.
Der går fire ledninger ind til motoren. De to til ankeret og to til shunten. Det er koblet på den måde, fordi der er en hastighedsregulering i maskinen. Der er ingen jordledning fordi maskinen er dobbeltisoleret, og må derfor ikke forbindes til jord. Som Erik skriver, er den største sandsynlighed for fejl i tilgangskablet, nogle cm. fra, hvor det går ind i maskinen. Hvis du bruger Eriks metode til at finde ud af, om der er en afbrydelse i tilgangen, skal du bevæge kablet, der hvor det kommer ud af maskinen. møtriker og skruer det var så lidt om alt kort fortalt     .

fase
Måler du ingen strøm hen til maskinen med dit måleapparat ( lampe) så kan du afmontere tilgangs kabel og rykke hårdt i den. Den vil så gå i stykker der hvor den er svagest, nemlig hvor en af trådene er knækket. Så må du tage stilling til om resten er lang nok eller der skal købes nyt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mit bud er, at den løse kondensator ledning er hoppet ud af hullet, fordi der mangler en skrue.   Det kan man se.
Den skrue ligger et eller andet sted i maskinen og kortslutter noget :-) 
Jeg vender lige tilbage når jeg får kigget på det igen:) Tak for alle de gode svar.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis