Rust ved pakning på nye ventiler

Hej alle,
For 6-9 mdr siden skiftede en VVS'er mine gamle ventiler til nye 1-strengs ventiler, så jeg kunne få Danfoss Eco 2 (elektroniske) termostater på.

Jeg kan nu konstatere at flere/alle mine termostater har brune affældninger, mellem pakning og termostat. Det ligner rust. Jeg forstår det ikke. Jeg har selv købt termometerne, men VVS'eren købte ventilerne for mig. Jeg var der da de blev sat på, og de var helt fine og nye.

Når jeg piller termostaterne af, så kan jeg se at det er et problem på dem alle.

Jeg er overbevist om at det er et 1-strengssystem jeg har, på baggrund af tegninger fra husets opførsel. Men med de "hændelser" jeg ser ved ventilpakningerne, så kommer jeg i tvivl, da jeg ikke kan se hvilke andre variable, der kunne være udslagsgivende? Det kunne selvfølgelig også være at jeg har fået alm 2-strengsventiler på, men så burde der måske ikke være varme på de øvrige radiatorer?

Bonusinfo: Jeg har også tabt varmen i radiator nr 7. jeg har prøvet at pille termostat af, og der fosser ikke varme igennem. Jeg har masseret nålen i pakningen, og den bevæger sig helt fint.

Lidt baggrundsviden:
Jeg bor i et 70'er hus, og det er de originale radiatorer som stadig står. Jeg har fjernet radiatorer (nr. 1, 8 og 9) som findes i entre/gang, badeværelser, køkken og bryggers ifbm. installation af gulvvarme. Jeg har selvf. også fjernet de gamle kobberrør i badeværelsesgulv.

Ventiler er standard Danfoss 1-streng ventiler (i følge VVS'er)
Termostater er Danfoss Eco 2
Jeg har et nyt gasfyr (1½ år gammelt)
Jeg har et blødgøringsanlæg fra BWT.

Jeg har tre links. Det første er til installationstegninger (fra 1970'erne). De to andre er billeder af problemet.
Oprindelig installationstegning af VVS: https://www.dropbox.com/s/hilc0volln1ie9u/Varme-%20og%20vanddiagram.png?dl=0
Ventil og pakning: https://www.dropbox.com/s/12az5nemu0mu90w/Ventil%20og%20pakning.jpg?dl=0
Termostat: https://www.dropbox.com/s/glo770fngw8j4cg/Termostat.jpg?dl=0

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet om du kan spænde pakdåsen lidt mere.
Jeg ved ikke hvorfor ventilerne er utætte, men måske er pakdåsen ikke spændt ordentlig. Jeg er ret sikker på at de har været i orden da de forlod Danfoss. Måske har vvs-eren løsnet pakdåserne - blot en tanke.
Havde du nu også købt ventilerne ved vvs-eren, havde det været hans problem. Nu står du selv med hele problemet.

Søren O
Så skal du klage til din vvs-er. Meget fornuftigt at du købte hos ham.

Søren O
Hvis der var en logisk nem løsning så tog jeg gerne den først. Jeg har ikke lyst til at blive uvenner, med endnu en VVS'er (den forrige fik en anmærkning pga utæt samlinger til gasfyr, og en stor regning pga utæt samlinger til bwt anlæg).
Det vil jeg  gøre, når jeg er hjemme. Så tænker jeg måske det hjælper på det med rusten. Men jrg tænker også på den ventil som der ikke lukker varmt vand ind? 
Til info. Den sidste radiator som ikke blev varm, var fuld med luft - altså helt fuld. Det må være noget med at det er et 1-strengsanlæg.

jeg ved stadig ikke hvorfor der er rust de andre steder, men der er ingen utætheder. og det drypper ikke vand
Det er nu ret nemt og konstatere om man har 1-strengs anlæg, fordi de sidste radiatorer vil altid være betydelig koldere end de første på strengen. Og ja det er Danfoss 1/2" LL. RA-G 15 ventiler til 1-strengs system du har fået monteret - jeg har dem selv. Ps. Og mine afgiver ikke rust, men til gengæld dannes der lidt grønlig ir på kobberet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis