Ekstra trykekspansionsbeholder

Jeg har en gaskedel, der skal efterfyldes lidt for ofte. Tænker, at det måske skyldes trykekspansionsbeholderen, der i øvrigt sidder bagerst i anlægget. Tænker, at den enten er flad eller for lille. Hvis jeg skal til den, skal både brænder, regulator og alt muligt andet pilles ud. Selvfølgelig et job for en autoriseret. Kedlen er 13 år gammel, og skal ikke leve mere end et par år mere. Jeg vil dog gerne slippe for at fylde vand på hver 3. uge, ikke mindst for at beskytte mit system mod alt den ilt, der kommer ind hver gang. Kan jeg montere yderligere en ekstern trykekspansionbeholder et sted på systemet, og kan det måske have en gavnlig effekt på min flade eller underdimensionerede beholder, der sidder bagerst i mit anlæg? Det skal nævnes, at jeg flere gange har udvidet varmesystemet efter anlægget blev sat op - altså uden at skifte kedlen.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget vand fylder du på ad gangen?
Det er nødvendigvis ikke ekspansionsbeholderen der er for lille.
Hvad med utætheder i rørsystemet, det kunne også være en mulighed.
Eller sågar inde i gaskedlen, kan der også være en utæthed, som er svær at opdage, da vandet let fordamper derinde.
Det kan være en udmærket ide at montere ekstra trykekspantionsbeholder. Når det er dit eget anlæg, må du gerne selv montere. Det er  noget helt andet med brugsvand.
Du kunne jo også starte med at måle fortrykket på den eksisterende beholder. Det skal måles uden tryk på dit anlæg - altså skal der være åbnet for aftabnings/fyldeventilen. Så skal du kunne måle et fortryk (på ”bilventilen) på beholderen på ca. 0,8 bar. Ellers skal du pumpe op.

Søren O
Jeg er helt med på, at jeg gerne må rode med mit eget lukkede system, men selvfølgelig ikke koble gassen fra brænderen i kedlen, hvilket er nødvendigt, hvis jeg skal ind til den indbyggede ekspansionsbeholder (også for at måle tryk). Jeg gider ikke bestille mere service på kedlen, da den skal væk om ca. 2 år, og sådan et servicebesøg altid løber op i 4-5000 inkl. pakninger og alt muligt andet. Mht. fejlen på anlægget: Jeg er så godt som sikker på, at det er ekspansionsbeholderen, der ikke udligner trykket ordentligt, når der kommer varme på. Trykket falder altid kun til et vist niveau, og ikke længere. Det mister aldrig tryk om sommeren, hvor der ikke er varme på - heller ikke selvom der kører en pumpe. Mit spørgsmål går helt og holdent på: Kan man køre med 2 ekspansionsbeholdere, og kan jeg bare ignorere den der åbenbart ikke virker, da jeg jo ikke kan komme til at blænde den.
Du kan i princippet sætte alle de trykekspantionsbeholdere på du vil. Jeg har i over 30 år haft 2 stk. siddende side ved side.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis