restauration af bordplade

Hej Allesammen,

Jeg har en lakeret massiv bordplade i birk som jeg godt kunne tænke mig at restaurere. Vi har i forvejen nogle mørke møbler, så tanken var at slibe (høvle?) lakken af, slibe pladen og give den en mørk olie.
Når lak skal af, er den bedste fremgangsmåde så at slibe det?

Når man skal finde olie til bordplader, skal man så kigge efter noget specielt? Det skal ikke laves mad på bordpladen. Jeg tænker om der er forskellige egenskaber for forskellige olier eller om nogle olier er mere hårdføre end andre?
Til sidst vil jeg høre om nogle af jer orakler har erfaringer med lignende, som har råd og ideer.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at pladen er massiv?
90% af alle bordplader er finerplader, et billede af endetræet vil afgøre det.

En lakeret overflade "rengøres" bedst med en zeihklinge som kan trække lakken af i spåner.
Olie behandling giver en let mat overflade der kan være meget flot, men den er ikke specielt slidstærk og skal vedligeholdes ofte(husk at begge sider af pladen skal behandles ens, ellers risikere du at pladen slår sig.
.
Jeg har ikke erfaring med "farvede" olier, men jeg gætter på at de er svære at vedligeholde. Fordi du ikke bare kan hælde ny farvet olie oven på den gamle når du skal vedligeholde, da den så hele tiden bliver mørkere for hvert lag du giver. Det kan man jo med naturlig olie   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for hjælpen begge to :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis