Gulvvarme virker i halvdelen af stuen

Hej på forum.

Jeg har en udfordring med min gulvvarme i stuen. da jeg købte huset i sommers var der en gammel gulvvarme på badeværelset, og en ny i stuen - det var selvfølgelig slukket da det var sommer.
installationen ser ud som på figuren (håber det er til at forstå) selve gulvvarmen i stuen og shunt cirkulationspumpe osv. er jeg 99% sikker på er korrekt installeret, det er danfoss med følgende cirk. pumpe: Grundfos UPM3 Auto L15-70

i den lille kreds på 75 meter kan jeg få rigtig god varme på, hvis jeg indstiller regulatoren til "N" eller "5-7" men så er der slet ingen varme i den store kreds.
står den lille kreds på "3-4" som den vist nok skal, for at få varme i begge kredse, så er den lille kreds kølig og den store er kold - stuen på 40 m2 kan dårligt blive varm (ikke mere end 21 grader)
vi vil gerne have et dejligt lunt klinkegulv da vi har en baby der elsker at kravle rundt på gulvet, men det er pænt koldt....

bør tilløbet til den nye gulvvarme flyttes således den er EFTER den cirkulationspumpe som sender vand rundt til alle de andre radiatorer og ikke FØR den?

det skal siges at de første meter af gulvvarmen på den store kreds har en god temperatur og fremløbstemp. ovre ved shunten er på 50 grader, men tilbageløbet er koldt.

Håber i kan hjælpe og forstår hvad jeg skriver og har tegnet.

Mvh.

Mikkel - en frustreret gulvvarme ejer...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg vil mene at fremløb til gulvvarmeshunten skal flyttes, så den er efter cirkulationspumpen til resten af systemet.
Som det er nu skal pumpen i gulvvarmekredsen suge det varme vand til sig når tilgangstermostaten åbner mere, men der kunne jeg godt mistænke, at det er nemmere for pumpen i gulvvarmekredsen, blot at køre rundt med vandet den har indenfor shuntkredsen.
Den kan jo åbenbart godt trække noget varmt vand ind, men ikke tilstrækkeligt til at holde den ønskede temperatur på kredsene.
Sidder fremløb til gulvvarme efter pumpen til resten af systemet, så vil der være et pres af varmt vand frem mod tilgangstermostaten, og der vil blive suppleret med varmt vand i shuntkredsen, når der efterspørges mere varme. 
djaydjay - tusinde tak for svar.

Jeg skal selvfølgelig lige for god ordens skyld sige, at der før og efter cirkulationspumpen til den primære varmekreds (radiatorerne) er en kuglehane.

for at forsøge at tvinge mere vand ud i gulvvarme systemet er kuglehanen EFTER cirkulationspumpen på den primære varmekreds (radiatorerne) lukket ret meget i, således der ikke bliver cirkuleret så meget vand rundt i radiatorerne (men de har god varme på) det er er 2-strengssystem.

dette har dog umiddelbart ikke afhjulpet problemet.
Det gør næppe nogen større forskel med disse kuglehaner. Det ændrer ikke tryk eller flowretninger i systemet.
Problemet er at der ikke er nogen fødning af din gulvvarmeshunt, den skal selv "stjæle" det fra din hovedkreds, - og samtidig kan den nøjes med blot at cirkulere indenfor shunten, - og vand er dovent, det løber altid den nemmeste vej.
Helt enig med djaydjay.
Der skal være et “fødetryk” til din gulvvarmeshunt. Hvis du ikke umiddelbart kan flytte rørtilslutningen til efter pumpen, eller flytte pumpen, kunne du (evt. som forsøg) sætte en ekstra cirkulationspumpe på fremløbsrøret til gulvvarmeshunten.

Søren O
Helt enig ( og gode forklaringer ) du får ikke glæde af din gulvvarme i stuen før der kommer tryk på fremløb. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Nu skriver du selv, at der kommer varme i starten af den lange kreds, og du har massevis af varme når du kun køre den korte kreds. Der ud over skriver du også klinke gulv, hvorfor jeg tænker tung gulvvarme.

Hvor lang tid har du givet den lange kreds til at forsøge at varme op, før du konkluderede at den ikke virker? Tung gulvvarme tager hurtigt på den anden side af 12 timer før den ordentlig får varmet gulvet op, og da du siger der kommer varme i starten af den store kreds, tænker jeg bare at du skal give det lidt mere tid.
fyret har ofte selv en pumpe, så måske der er lidt tryk til at levere varme til stuen, selvom radiator kredsen suger noget vand. Forsøg evt. at rette setting på den primære cirkulations pumpe til en streg eller comstant pressure 1 (første af de 4 streger der laver skråningen), så suger radiator kredsen ikke så meget vand fra fyret, og gør det nemmere for stuen at trække varme til sig.

 

Steensen - når jeg har lavet én ændring (aldrig mere end én ændring ad gangen har jeg lært), så får den nye opsætning et par dage til at prøve at varme gulvet op, det burde være mere end rigeligt, selv til tung gulvvarme?
Jo, 2 døgn skulle være rigeligt for tung gulvvarme til at få effekten af ændringerne.

 

Så er vi her - igen.

Jeg skal lige have lidt hjælp - jeg har fundet et sted EFTER cirkulationspumpen, hvor tilførelsen af varmt vand til gulvvarmen kan tilsluttes. se vedhæftede tegning, den nye tilslutning jeg tænker, er optegnet med orange.

om selve gulvarme opsætning, så er det Danfoss Living
manifolden er en FHF-4 (kun to kredse til stuen er i brug)
der sidder en Grundfos UPM3 Auto L cirk. pumpe på gulvvarmeshunten og en Alpha2 som "hoved cirkulationspumpe"
MEN - jeg er ikke ekspert, men burde der ikke side flowmåleren på toppen af den øverste manifold? når jeg tager den røde "knap" af, så er der et gevind, men der er et lukket kammer nedenunder?

(til billedet) den øverste 1/2" er fremløbet og den nederste er tilbageløbet

Når der er godt smæk på varmen i fyret, så er fremløbsslangerne godt varme ude i fyrrummet, men bare 1,5 meter inde i stuen forsvinder varmen i gulvet ret hurtigt... jeg er godt nok i vildrede, så håber en flytning af tilløbet vil hjælpe?

Det ser ok ud med den tilslutning. Altså forudsat at det er en T afgrening om til vvb. Er det en 3 vejs ventil så du det ikke, for så er der kun gulvvarme når vvb kalder på varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis