Ny gulvvarme i gammelt hus virker ikke

Hej, vi har netop totalrenoveret et gammelt hus fra 1938. Vi har hulmursiloleret, isoleret loft og installeret gulvvarme i hele huset. Vi har problemer med at få nok varme på, specielt på 1. sal. Vi har fået installeret nyt Bosch 9000i gasfyr. Vi har radiatorer i kælderen, og herudover 2 shunts: en i stueetagen og en på 1. sal. Vi har Salus system. Nogle rum varmes ok op, men de fleste kan ikke nå den ønskede temperatur. Vores VVS har prøvet at afhjælpe ved at skrue op for fremløbstemperatur men det har ikke hjulpet. Han har også luftet systemet ud. Vores nye trægulv er installeret ovenpå 12mm spånplader så der går en del varme tabt, men i mange rum er gulvet kun 20-22 grader varmt og så kommer rummet ikke over 17-20 grader i så gammelt et hus. Jeg kan se at den ene pumpe er sat til konstanttryk mens den anden (i stueetagen) er sat til proportionaltryk. Det virker ikke som om systemet er rigtig indreguleret. Specielt på første sal kan vi ikke få varme på og jeg kan se at udgangs og returslanger ligger op ad hinanden. Kan det være det, der får systemet til at slå fra, fordi returvarmen er for høj fordi den varmes op af udgangsslangerne? Er der nogen der har en ide om hvad problemet kan skyldes? Er ved at miste tålmodigheden med min vvs og jeg er ikke ekspert på dette område. På forhånd mange tak!
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Forsynings og retur slangerne til shuntsne, er de også u-isolerede og lige op og ned af hinanden, for så har du en del af problemet dér

Dine kredses frem/tilbage gør ikke så meget, da der skal være meget stort flow i kredsene, med 1-2 graders temperatur fald kun, mens shunt tilløb skal være høj temperatur, og shunt fraløb skal være som udløbet af dine kredse.
Da du har radiatorer, så skal du have fremløb fra kedlen på mindst 60 grader for dine radiatorer kan klare opgaven ordentligt, og så er det endnu mere vigtigt at dine hoved rør frem og tilbage til dine shunts er isolerede fra hinanden.

 


Hej, og tak for svar.Det ser sådan her ud i stueetagen.

Fremløb fra kedlen er 55 grader men radiatorerne klarer fint den opgave
55grader bør også være nok for radiatorerne
1- sal ligner de er isolerede som "rør i rør" med isolering, mens stueplan kun er "rør i rør", uden isolering ligner det.
Hvad er trykkene i dine kredse? perspektivet gør det kan ligne at være stort set tryk-løst i stueplan....

 

Jeg ved ikke hvordan jeg aflæser trykket i systemet. Kan kun se trykket på fyret men det er jo ikke det samme. Nede i kælderen er forsynings og returrørene isoleret, så det er vel ok?
Ja, det er fint med den isolering i din krybekælder.
Trykket på fyret viser primær kredsens tryk. Det tryk der er ud til radiator og forsyning til gulvvarme kredsene. Det bør ligge på 1.8-2.0 bar.
Den pumpe der er på billedet i første indlæg, ligner at den er sat til constant pressure 2, hvor jeg mindes grundfoss (som den ikke er) anbefaler de er sat til adaptive pressure 2 når den skal cirkulere på gulvvarme. At den trækker 22w indikerer dog at den levere en masse flow, så det burde være godt nok på første sal. Men forsøg om det gør en forskel på 1. sal at rette den.

Hvad er fremløbs temperaturen på hhv. 1.sal og i stuen? Kunne godt lyde til de er sat for lavt.

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis