Ny gulvvarme i gammelt hus virker ikke

Hej, vi har netop totalrenoveret et gammelt hus fra 1938. Vi har hulmursiloleret, isoleret loft og installeret gulvvarme i hele huset. Vi har problemer med at få nok varme på, specielt på 1. sal. Vi har fået installeret nyt Bosch 9000i gasfyr. Vi har radiatorer i kælderen, og herudover 2 shunts: en i stueetagen og en på 1. sal. Vi har Salus system. Nogle rum varmes ok op, men de fleste kan ikke nå den ønskede temperatur. Vores VVS har prøvet at afhjælpe ved at skrue op for fremløbstemperatur men det har ikke hjulpet. Han har også luftet systemet ud. Vores nye trægulv er installeret ovenpå 12mm spånplader så der går en del varme tabt, men i mange rum er gulvet kun 20-22 grader varmt og så kommer rummet ikke over 17-20 grader i så gammelt et hus. Jeg kan se at den ene pumpe er sat til konstanttryk mens den anden (i stueetagen) er sat til proportionaltryk. Det virker ikke som om systemet er rigtig indreguleret. Specielt på første sal kan vi ikke få varme på og jeg kan se at udgangs og returslanger ligger op ad hinanden. Kan det være det, der får systemet til at slå fra, fordi returvarmen er for høj fordi den varmes op af udgangsslangerne? Er der nogen der har en ide om hvad problemet kan skyldes? Er ved at miste tålmodigheden med min vvs og jeg er ikke ekspert på dette område. På forhånd mange tak!
Hej, vi har netop totalrenoveret et gammelt hus... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen, den i stueetagen står til proportional tryk mens den på 1. sal står til konstant tryk 1. Men skal det ikke altid være konstanttryk ved gulvvarme? Producenten anbefaler at man indstiller den til ‘auto’. Fremløb er 42 grader i stueetagen og 50 grader på 1. sal og vil helst ikke højere op pga trægulve. Gulvene i nogle af rummene er 27-28 grader mens de er 17-20 grader i nogle af de andre rum. 
Har du en idé om hvordan rørne er trukket ? På dine billeder kunne man få den tanke at dine rum ligger i serie  på 1. Salen altså at slangen er trukket videre fra rum til rum istedet for en central fordeler. I så fald vil nogle rum jo naturligt blive koldere end andre for hvis vandet starter 27 grader varmt i den ene ende så skal det helst være faldet lidt i varme når det er igennem første rum også videre.

Dermed kan det sagtens være at du er nede på 22 grader i det sidste rum også kan det godt blive lidt koldt. Især hvis du kun har hulmursisolering og ikke noget yderligere (hulmuren er vel 10cm måske maks 13).

Grundlæggende er gulvvarme på trægulve nok ikke den mest optimale løsning med det isoleringsniveau og skal det virke skal du nok have direkte fordeling til alle rum så de ikke 

Ask
Hej og tak for input. Mit system ser sådan her ud på 1. sal, så jeg går ud fra at det er direkte fordelt? Jeg er med på af hulmursisolering ikke er på niveau med isolering i nybyggeri, men jeg jeg tænker stadig at hvis jeg kan få gulvene op på 27-28 grader så skal rummene kunne holde 22 grader?
Ok. Det er som det skal være. Men jeg kan ikke se nogen isolering på de rør der går ud fra fordeleren ? Hvis de ligger isoleret et længere stykke hen til rummet er vi jo lidt tilbage på samme problem ?

Nu ved jeg ikke hvor meget hulmur du har, hvor tæt dit hus iøvrigt er og hvor mange kuldebroer du har. Men mit bud er at selv med 27 grader i slangerne vil det godt kunne knibe med 22 grader i hele rummet hvis det er frost og blæst udenfor 

Ask
Kan nogen forklare, hvorfor der blandes isolering af rør ind i snakken? Shunten blander jo selv frem og returvand, ved selve shunten - og hvis varmestråling endelig var et problem, så måtte det jo så også betyde at vandet rent faktisk blev varmt. Samme gælder for kredsene.

 

Annonce
Hej og tak for input. Jeg er ikke ekspert, derfor jeg spørger i øst og vest. Kan blot konstatere, at mine gulve ikke bliver varme nok og at huset derfor heller ikke bliver varmt nok. Da fremløbstemperatur står på 42 grader i stueetage og 55 grader på 1. sal tænker jeg ikke det er her problemet er. Måske snarere min indregulering der er forkert. 
er der nogen der ved hvilken indstilling til gulvvarme der er bedst? Altså er det bedst at køre højt tryk/flow i pumpen med lidt lavere fremløbstemperatur eller køre lavere tryk/flow med højere fremløbstemperatur?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis