Kan terrassestolper forlænges?

Jeg har overtaget et sommerhus med træterrase inkl rækværk. Terrassen er lavet med ca 15 lodrette 97x97 stolper. Jeg vil gerne “forlænge” disse stolper og overdække terrassen. Har overvejet at “samle” de gamle og de nye stolper med en “dyvel” lavet af fx 40 cm galvaniseret jernrør som bores 20 cm ind i hver stolpeende. Vil det holde?? Andre tips og fiduser, som virker? (PS de forlængede stolper samles naturligvis øverst med tagrem/plader hvilket bidrager til stabilitet)
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget skal de forlænges med. Har set nogle stolper lavet af 3 brædder som et H mitter brættet kraftigere end de to andre. Man kunne forlæng med sådan en så de to tyndere gik helt ned og den kraftige fra stolpens top.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er på midten af stolpen den største belastning (“udbøjning”) er, så ikke lige den bedste løsning at forlænge så meget. Jeg ville vælge at udskifte alle stolper.

Søren O
Søren O Hvordan vil du forklare det? Jeg ville da umiddelbart tro at det var for neden at belastningen sideværts var. Hvis stolperne er forlænget som jeg beskrev og der er et tag ovenpå kan jeg ikke se hvordan de udbøjer på midten.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Så lad os prøve med et lille eksempel. Lad os sige at du har nogle hylder i dit værksted der skal belastes mere end oprindeligt planlagt. Du sætter så en støttepind mellem gulv og nederste hylde som sidder 1 m over gulvet. Ved siden af har du en hylde 40 cm over gulv. Også her sætter du en støttepind. Lad os sige at støttepinden er 15*15 mm. Hvilken pind tror du holder til den største belastning?

Søren O
Annonce
Jeg kan godt se hvad du mener i dit eksempel. Dog mener jeg ikke at det er sammenligneligt. da det ikke handler om vægt  lodret ned i stolpen. Jeg ville i hvert fald ikke være utryk ved at forlænge en stolpe til et terrassetag.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg vil ikke komme med ja/nej svar, men tilråde at du kontakter en håndværker med rette baggrund (tømrer eller entreprenør), for at få det lavet efter foreskrifterne.

 

Jeg vil tro at den metode med at bore store huller ned i eksisterende stolper vil være langt mere besværlig end det er at sætte nye stolper. Og det skal være meget præcis hvis det ikke skal se herrens ud.
Styrken på stolper er jo delvis det lodrette tryk, og det skal de nok holde til. Men derefter kommer ud bøjning. Og den er størst midt på. Du kan jo prøve at trykke lodret ned på et plast sugerør. Den vil i de fleste tilfælde bøje ud på midten, selv om det er svært at lave et helt lige tryk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil tro, at det vil blive meget svært at få det til at se pænt ud med en samling i den højde. Stolperne har måske lidt forskel i tykkelsen osv. Hvis ikke samlingen sidder lige i øjet, vil det ses med det samme.
Jeg kunne forestille mig, at du i stedet skar over tættere på jorden og så samler med en bladsamling i stedet for.
Hvordan det kan gøres vil afhænge af, hvor højt dit gulv er over terræn. Er det højt over, kan den måske komme så langt ned, at man kan få gemt samliingen bag dækbrædder ved gulvet, men det kommer jo an på konstruktionen. Men under alle omstændigheder ville jeg helst have samlingen så langt ned som muligt.
hvis man bruger bladsamlingen, bør man nok holde den sammen med en gennemgående kraftig bolt.
Pengemæssigt vil det jo ikke blive meget dyrere fordi, at man skal bruge ca. 15 m ekstra stolper.
Jeg vedhæfter en tegning som groft viser mine tanker. Den grønne vandrette streg angiver ca. jordhøjden i forhold til samlingen.

Kurt B. Andersen
Kære bidragsydere. Tak for jeres gode indspark. Jeg burde nok fra starten have nævnt at den nuværende terrassse har dæk ca. 40-60 cm over terræn. Stolperne er velfunderede. Det er kun ca 40% af terrassen (ca 4x3m)  jeg vil overdække. Min “plan” var derfor at forlænge de 7 stolper som skal bære overdækningen ved at sætte nye stolper ovenpå de eksisterende stolper der hvor taget skal være. Umiddelbart er jeg ikke bekymret for æstetikken, da de nye stolper vil stå ovenpå rækværk/gelænder. Og jeg tænkte at en samling med fx 40cm galvaniseret jernrør (20mm?) nok skulle sikre stabilitet; ihvertfald når remmen kom på foroven + diverse afstivere på kryds og tværs. Alternativet med at sætte helt nye stolper lyder meget besværligt fordi stolperne allerede er dybt funderet. At samle/forlænge under dækket er muligvis en god løsning, men vil selvfølgelig kræve at den eksisterende konstruktion pilles nærmest helt fra hinanden hvilket jeg gerne ville undgå med mit “kreative” forslag. Hvis de nye oplysninger har givet anledning til yderligere synspunkter, hører jeg selvfølgelig MEGET gerne fra jer igen. Tak!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis