Kan terrassestolper forlænges?

Jeg har overtaget et sommerhus med træterrase inkl rækværk. Terrassen er lavet med ca 15 lodrette 97x97 stolper. Jeg vil gerne “forlænge” disse stolper og overdække terrassen. Har overvejet at “samle” de gamle og de nye stolper med en “dyvel” lavet af fx 40 cm galvaniseret jernrør som bores 20 cm ind i hver stolpeende. Vil det holde?? Andre tips og fiduser, som virker? (PS de forlængede stolper samles naturligvis øverst med tagrem/plader hvilket bidrager til stabilitet)
Jeg har overtaget et sommerhus med træterrase inkl... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke selv bruge din løsning med at sætte rør inden i stolperne. Det kan efter min mening aldrig blive stabilt uden lasker på siden og så er røret lige meget. Jeg ville også når det ikke er mere en de parstolper, så stadig gå med den løsning jeg beskrev i mit første indlæg. Men der er så mange meninger om dette at der ik er nogen ide i at argumentere for det ene eller det andet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du skal tænke over hvad feks 10 cm våd tøsne vejer pr kvadratmeter på et tag. Dertil kommer vindpåvirkning, i henholdsvis løft og sideværks træk/skub.
Jeg tror som andre at du vil bruge mere tid på at forlænge stolperne, end at skifte dem til nogle nye der bare spiller.
Tænk på at du, de næste mange år skal se på de samlinger, og de sidder lige i synsfeltet når du sidder under terrasse taget med en kølig i hånden  
I øvrigt vil træet arbejde i forhold til vejrets skiften. Det vil slå revner og fugt vil trænge ind, og samlinger er mere udsatte for fugt/råd end "lige" træ.
Dette billede er en af mine hegnsstolper... forestil dig et snit på tværs, hvordan fugt kan sidde og "guffe"løs i endetræet, med din løsning med et rør indeni... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for gode svar/indspark som har gjort mig meget klogere! Jeg vil tale videre med min tømrer herom. Godt Nytår!
Hvis du monterer 1,2 “ brædder på begge sider af bestående stolper fra gulv og op til tag. Lav afstandsklodser på 5 cm længde med samme tykkelse som nuværende stolpe og monter to over ende af nuværende. Læg en rem ovenpå til taget. Det skal nok holde
Annonce
Frisk skrev den 29-12-2020 09:25:32

Hvis du monterer 1,2 “ brædder på begge sider af bestående stolper fra gulv og op til tag. Lav afstandsklodser på 5 cm længde med samme tykkelse som nuværende stolpe og monter to over ende af nuværende. Læg en rem ovenpå til taget. Det skal nok holde

 Hej. Kan ikke helt forstå dit forslag mht “afstandsklodser”. Kan du mon uddybe?

Du skruer et brædt på hver side af stolpen, op i den højde du ønsker, remmen skal ligge på. Du kan så vælge enten skrue et par klodser  på 5-10 cm højde hver ind mellem de to brædder så klodsen ligger til kant (brædderne skal naturligvis saves så de har samme bredde som stolpe), De stabiliserer brædderne til at tage trykket lodret. øverst en klods ind mellem til at lægge rem af på. Du kan også vælge, at sætte et brædt ind midt på stolpen og hele vejen op, og skrue fast i de to brædder, men den anden løsning er mere elegant. Brug galvaniserede franske Skruer  til fastspænding i den lave stolpe. Det er vigtigt, at brædderne er trykkede og af god tykkelse feks 1,5”.
Den nemmeste løsninger at skifte hele stolpen under dækket. Det tager altså ikke lang tid og løsne nogle brædder for at komme til. Under dækket er der så også mulighed for at tilføje nogle lasker på siden af samlingen, som ikke bliver synlige, da din terrasse er lukket
Godt nytår
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis