Energitilskud, erfaringer?

Hej.

Jeg har søgt energitilskud tilbage i start november,  men har ikke fået svar endnu.

Vil høre om der er nogen der har søgt, færdiggjort renovering og fået tilskudet? Matchende beløbet i fik det som i forventede at få?

Jeg spørger fordi at der stod vi ku få tilskud op til 210.000 kr for det vi skal have lavet, vi skal have total renoveret et gammelt hus med elvarme. Vi har ikke fået svar, og jeg tror vi får afslag da puljen er opbrugt.

Der kommer en ny pulje som man kan søge engang i det nye år, problemet er at vi har fået tilbud fra håndværkerene, og de vil gerne have svar senest d. 31 januar på om de skal lave det eller ej, og man må ikke lave en aftale med håndværkeren før man har fået svar på om man har fået tilskuddet.

Så hvis vi får afslag, så skal vi vente indtil de åbner en ny pulje før vi må lave en aftale med håndværkeren.  Hvis der nu er nogen der har stået I lignende situation og kun fået en brøkdel af hvad man regnede med , så kunne det måske svare sig at droppe tilskuddet og bruge håndværkerfradraget istedet for?
Hej. Jeg har søgt energitilskud tilbage i start... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg søgte også i oktober, men har endnu ikke hørt noget.
Rettelse.

Jeg kan se at jeg har søgt d.20 oktober, det er vist 5 dage efter de åbnede op, og har ikke fået svar.

Vores håndværkere snakkede om at priserne stiger på byggematerialer efter nytår, og der er ekstremt travlhed i byggebranchen,  så tilskuddet har helt sikkert været ned til at presse priserne op.

Ja, det er en uheldig "sidegevinst".

Som det nævnes, så er kravene til vinduer og døre ret skrappe: https://sparenergi.dk/sites/forbruger.dk/files/contents/publication/positivliste-vinduer/2020-12-18_vinduessystemer_som_kan_faa_tilskud_fra_bygningspuljen.pdf

Jeg har søgt til at skifte alle vinduer og døre til energiklasse 2, men havde været for uopmærksom på ovenstående liste. Regner med at gå med Kastrup Vinduer, men de laver hverken skydedøre eller facadedøre i energiklasse 2, så min ansøgning skal ændres. Eller leverandører skiftes. Hvidbjerg Vinduer ser ud til at kunne levere alt i energiklasse 2.
Ja det er helt vanvittigt så svært det har været at få fat i håndværkere, der er ingen der har tid i Herning området.

Har flere bekendte som skal have nyt tag eller køkken, og de har svært ved overhovedet at få nogen ud og give tilbud.

Er også selv blevet brændt af af flere der ville komme forbi og som aldrig kom, nogen har også direkte sagt at de ikke havde tid til at komme ud.

Vi var heldige at finde nogen som normalvis laver nybyggeri for et byggefirma.

Efter planen skal de starte renovering ved os i februar, men hvis ikke vi får svar på om vi får tilskud inden nytår, så kan vi ikke lave en aftale med dem  og så siger de ja til andre projekter.

Og efter nytår tror jeg der bliver endnu mere pres på byggebranchen og så bliver det endnu svære at få fat i håndværkere.

Derfor overvejer jeg lidt at få gang i projektet uanset om jeg får tilskud eller ej, for hvis kravene er så strenge til vinduer,er det sikkert også til alt andet og så ryger totalprisen helt i vejret for renovering.

Som du selv skriver, så er det meget vigtigt at du ikke har lavet nogen aftaler eller påbegyndt noget, før du har fået tilsagn om energi tilskud, for i givet fald du gør, mister du tilskuddet. 

 

Annonce
nummer39 skrev den 27-12-2020 11:20:11

Ja det er helt vanvittigt så svært det har været at få fat i håndværkere, der er ingen der har tid i Herning området.

Har flere bekendte som skal have nyt tag eller køkken, og de har svært ved overhovedet at få nogen ud og give tilbud.

Er også selv blevet brændt af af flere der ville komme forbi og som aldrig kom, nogen har også direkte sagt at de ikke havde tid til at komme ud.

Vi var heldige at finde nogen som normalvis laver nybyggeri for et byggefirma.

Efter planen skal de starte renovering ved os i februar, men hvis ikke vi får svar på om vi får tilskud inden nytår, så kan vi ikke lave en aftale med dem  og så siger de ja til andre projekter.

Og efter nytår tror jeg der bliver endnu mere pres på byggebranchen og så bliver det endnu svære at få fat i håndværkere.

Derfor overvejer jeg lidt at få gang i projektet uanset om jeg får tilskud eller ej, for hvis kravene er så strenge til vinduer,er det sikkert også til alt andet og så ryger totalprisen helt i vejret for renovering.

 Hvis du venter kan du være sikker på at noget af tilskudet ryger på øgede håndværkerudgifter. Hvis du har en aftale lige efter nytår vil jeg holde fast i den og så i stedet bruge kræfterne på at rykke for svar fra energistyrelsen.

Situationen med håndværkere er den samme i Silkeborg. Jeg har fået klemt et badeværelse ind i januar, som er booket for mange måneder siden. Ellers har jeg skrinlagt alt autoriseret arbejde i 2021 og vil kun køre ren LDS, men som andre også har bemærket så stiger prisen på byggematerialer, så det er virkeligt et skidt tidspunkt rent øknomisk at lave byggeaktiviteter.

De håndværkere jeg har talt med er faktisk lidt trætte af det. Det er en træls fornemmelse at sige nej til kunder og de vil egentlig hellere have arbejdet spredt ud. Dertil kommer at der opstår en underskov af lykkeridere, som giver branchen et dårligt ry og selv med faglærte ser de at kvaliteten daler fordi folk har meget travlt. Er man mester må man også se sine folk forlade pladsen for at tjene lidt mere hos en anden mester og så skrider tidsplanen da nye svende er svære at opdrive.

nummer39 skrev den 26-12-2020 20:06:45

Det jeg mente var at den anslåede udgift ifølge deres hjemmeside lød på 214.000.

De 100.000 er det jeg har fået tilbud på af håndværkeren

Overholder vinduerne de gældende krav til at få tilskuddet?
Især de nye krav der bliver gældende d. 1 feb. 2021. 

For vinduer: klasse A vindue, 3 lags med varm kant.
Energibalancen for referencevinduet ikke må være mindre end 0 kWh/m2 pr. år. 

For døre med glas maks. u-værdi: 1.0 W/m²K
For døre uden glas max u-værdi: 0,8 W/m²K
Alternativt en energibalance på 0 kWh/m² pr. år. for begge dørtyper.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Så kom der afslag med oplysningen op, at puljen er opbrugt. Vi må sidde klar igen til næste år .. .. .. - sammen med resten af Danmark.
Samme her - afslag, puljen er opbrugt.
Jeg fik også svar idag, afslag 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis